ՆԱՏՕ-ի Թուրանական միջանցքը և Ռուսաստանի արատավոր տրամաբանությունը
09 Սեպտեմբեր 2024
Թարգմանություն
Իրանցի հայտնի քաղաքականագետ Ահմադ Քազեմիի հոդվածը հայացք է Իրանից, այսպես կոչված, Զանգեզուրի միջանցքի ուղղությամբ: Մյուս կողմից նույն հայացքը համակողմանիորեն գնահատում է միջանցքի և, առհասարակ, Անդրկովկասի աշխարհաքաղաքական կացության և զարգացումների նկատմամբ տարբեր շահագրգիռ ուժերի ու հատկապես Ռուսաստանի դիրքորոշումը: Առանց դիվանագիտական ենթատեքստերի, Ահմադ Քազեմին զարգացնում է նաև այն միտքը, որ Զանգեզուրով Թուրք-ադրբեջանական թուրանական, իսկ դրանից առավել անգլո-սաքսոնական ՆԱՏՕ-ական միջանցքի ձևավորման վտանգավոր ծրագրի դեմ ռուս-իրանական գործակցությունը տրամաբանական է, և անհրաժեշտ ոչ միայն այս երկու երկրների, այլև Հայաստանի ռազմավարական շահերի տեսանկյունից: Թեև իրանցի վերլուծաբանը ներկայանում է որպես մասնավոր անձ, վստահ ենք, որ հարևան և բարեկամ Իրանից նետված այս «հայացքին» ծանոթանալը արժանի է «Դրօշակի» ընթերցողի լուրջ ուշադրությանը:
ՆԱՏՕ-ի Թուրանական միջանցքը և Ռուսաստանի արատավոր տրամաբանությունը
Դոկտոր Ահմադ Քազեմի
https://ahmadkazemi.com/view-of-the-day-hy
ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի Բաքու կատարած այցից հետո այդ երկրի ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովը Ռուսաստանի «Առաջին ալիքին» տված հարցազրույցում, առանց միջանցք բառն օգտագործելու, ընդգծել է. «Մենք կողմ ենք Բաքվի և Երևանի միջև խաղաղության պայմանագրի շուտափույթ կնքմանը և հաղորդակցությունների ապաշրջափակմանը: Ցավոք սրտի, ինչ վերաբերում է Հայաստանի Սյունիքի մարզով հաղորդակցություններին, հենց Հայաստանի ղեկավարությունն է սաբոտաժ անում համաձայնագիրը, որի տակ առկա է վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի ստորագրությունը։ Դժվար է հասկանալ, թե ինչն է նման դիրքորոշման պատճառը»։
Լավրովի այս հայտարարություններից հետո կեղծ Զանգեզուրի միջանցքի և Ռուսաստանի դիրքորոշումների մասին ենթադրությունների ու վերլուծությունների ալիք է բարձրացել, և այս առնչությամբ կարելի է ութ կետ նշել.
Առաջինը` Լավրովն իր հայտարարություններում միտումնավոր ընդգծել է տարածաշրջանային հաղորդակցության գծերի վերաբացումը, այլ ոչ թե միջանցքը, որն ընդգծում են Բաքուն և Անկարան։
Տարածաշրջանային հաղորդակցության գծերի վերաբացումը մի խնդիր է, որը և՛ Իրանը, և՛ Հայաստանը շեշտում են՝ ներկայացնելով Արաքսի միջանցքը և Խաղաղության խաչմերուկը, և նրանք գտնում են, որ այդ վերաբացումը պետք է կատարվի՝ հարգելով երկրների ինքնիշխանությունն ու տարածքային ամբողջականությունը՝ առանց միջազգային սահմանների փոփոխության։ Այս տեսակետից Լավրովը գիտակցաբար խուսափել է իր հայտարարություններում միջանցք բառն օգտագործելուց, թեև ռուս պաշտոնյաները, այդ թվում՝ ՌԴ փոխվարչապետը և Ռուսաստանի, Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև եռակողմ բանակցությունների պատասխանատուն նախկինում ընդգծում էին, որ իրենք դեմ են ցանկացած տեսակի միջանցքին: Այդուհանդերձ, Ադրբեջանը, միջանցքի իրականացումից հուսահատված, ռազմական սպառնալիքներով, լոբբիներով ու ինտերնետային տրոլներով փորձում է Ռուսաստանի այս դիրքորոշումը ներկայացնել որպես կեղծ Զանգեզուրի միջանցքի հետ Մոսկվայի համաձայնություն և մեծացնել հոգեբանական ճնշումը Հայաստանի, ինչպես նաև Իրանի դեմ, որը գտնվում է իր 14-րդ կառավարության գործունեության մեկնարկի փուլում։
Երկրորդ, թեև Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև հաղորդակցային գծերի վերաբացումը սովորական ձևով օգտակար է տարածաշրջանային համագործակցության զարգացման և ինտեգրման համար, այդուհանդերձ, իրավական տեսանկյունից ռուսական կողմի հղումը 2020թ. Համաձայնագրին հաղորդակցային գծերի վերաբացման համար լեգիտիմ չէ. քանի որ 2023 թվականի սեպտեմբերին Ադրբեջանի կողմից Ղարաբաղի վրա հարձակման, ինչպես նաև Ղարաբաղի հայերի էթնիկ զտման և վերոհիշյալ համաձայնագրում նշված Լաչինի միջանցքի ոչնչացման պատճառով, 2020թ. Համաձայնագիրը գործնականում ուժը կորցրել է, բացի այդ, անցյալ ամիս Ադրբեջանը և Հայաստանը կարևոր քայլով պայմանավորվել են, որ տարածաշրջանային հաղորդակցության գծերի բացման հետ կապված կետը հանեն խաղաղության պայմանագրի նախագծից։ Սա նշանակում է, որ Երևանն ու Բաքուն համաձայնագիրը համարում են ավարտված։
Երրորդ կետն այն է, որ Ռուսաստանը, որպես համաշխարհային տերություններից մեկը, դժվար թե տեղյակ չլինի Բրիտանիայի առանցքայնությամբ ՆԱՏՕ-ի ծրագրին՝ ստեղծելու, այսպես կոչված, թուրքական աշխարհ՝ անգլիական պանթուրանիզմի տեսքով, որպես Արևմուտքի նոր գործիք՝ տարածաշրջանային և գլոբալ նոր աշխարհակարգին անցնելու գործում, հատկապես որ ՆԱՏՕ-ի նկատի առած թուրանական աշխարհն արդեն ցույց է տվել իր գործառույթը տարածաշրջանային և գլոբալ վերջին զարգացումներում, այդ թվում՝ Պաղեստինում Սիոնիստական ռեժիմի հանցագործություններին աջակցությամբ կամ Ուկրաինայում Զելենսկու կառավարության ամրապնդմամբ՝ ուղարկելով վառելիք, մթերք, սարքավորումներ, զենք և վարձկան ուժեր: Զանգեզուրի կեղծ միջանցքը գլխավոր հիմնաքարն է անգլո-սաքսոնական կարգով, այսպես կոչված, թյուրքական և թուրանական աշխարհ ստեղծելու համար։ Ուստի Ռուսաստանը, տեղյակ լինելով այս խնդրին, բայց սխալ, լավատեսական ու թերի գնահատումներով, 2020 թվականի պատերազմից հետո փորձեց իր վրա վերցնել կեղծ Զանգեզուրի միջանցքի վերահսկման և դիտարկման հարցը, որպեսզի այն օգտագործի որպես գործիք ՆԱՏՕ-ի, ինչպես նաև Բոսֆորի ծովի ու Դարդանելի ծովանեղուցների վրա նրա վերահսկողության դեմ։ Սակայն դա նրան չհաջողվեց Մոսկվայի միակողմանի քաղաքականությունից Հայաստանի դժգոհության, Փաշինյանի արևմտամետ մոտեցման, Ռուսաստանին Կովկասից հեռացնելու Բաքվի ու Անկարայի համագործակցության պատճառով։ Այնպես որ, Ադրբեջանի Հանրապետության և Նախիջևանի միջև կապի Կալինինգրադի մոդելի առաջարկմամբ Բաքուն գործնականում ցույց տվեց, որ միջանցք է ուզում առանց Ռուսաստանի։ Այժմ Մոսկվան, նույն սխալ մոտեցմամբ, ուկրաինական պատերազմի դժվարությունների ազդեցության տակ կարճաժամկետ շահերը երկարաժամկետ շահերին գերադասելով, գնում է մի ճանապարհով, որը տանում է դեպի ՆԱՏՕ-ի ներկայության ուժեղացում Կովկասում և Կենտրոնական Ասիայում։
Չորրորդ. այն իրավիճակում, երբ Ադրբեջանն ու Հայաստանը պայմանավորվել են հանել տարածաշրջանային հաղորդակցության գծերի հարցը խաղաղության համաձայնագրի նախագծից, Լավրովի քննադատությունը Հայաստանի դիրքորոշման նկատմամբ Սյունիքի հաղորդակցային գծերի բացումը կանխելու հարցում, որը հիմնականում վերաբերում է երկաթուղային կապին, պայմանավորված է երեք հիմնական պատճառներով.
1. 1. Ռուսաստանի նախագահը Ադրբեջան կատարած այցի ընթացքում Իլհամ Ալիևից ստացել է խոշոր և նոր արտոնություններ՝ էներգետիկայի և դրա փոխանցման հարցում. Այդ արտոնություններից են Ռուսաստանի ավելի մեծ ներկայությունը Ադրբեջանի Հանրապետության նավթի և գազի ասպարեզում և Ադրբեջանի գազատարների միջոցով ռուսական գազի փոխանցման ծավալների ավելացումը դեպի եվրոպական շուկաներ՝ առանց Գազպրոմի. ուստի Լավրովի շեշտադրումը հաղորդակցային գծերի վերաբացման վրա՝ առանց միջանցք բառն օգտագործելու, մի տեսակ «շոկոլադե երախտագիտություն» է Բաքվի արտոնությունների դիմաց։
2. 2. Ուկրաինայի պատերազմի ազդեցության տակ, և ռազմաճակատների վիճակի վատթարացման և Կուրսկում ՆԱՏՕ-ի ու Ուկրաինայի կողմից Մոսկվային հասցված հեղինակության հարվածի հետևանքով Ռուսաստանն ավելի ու ավելի է հայտնվում տարածաշրջանում աշխարհաքաղաքական և տարանցման բարդ իրավիճակի մեջ։ Այս իրավիճակում, չնայած այլընտրանքային ուղիների առկայությանը, ինչպիսին է Հյուսիս-Հարավ միջանցքը, հատկապես Կենտրոնական Ասիայի և Կասպից ծովի միջով, տարբեր գործոնների պատճառով, ինչպիսիք են Բաքվի կողմից տրված արտոնությունները և ՌԴ ԱԳՆ-ում արևմտյան լոբբիների ազդեցությունը, Մոսկվայի իշխանությունները շեշտում են Սյունիքով տարածաշրջանային տրանսպորտային գծերի բացումը և կարծում, որ անհրաժեշտության դեպքում նրանք կարող են կանխել այդ հաղորդակցության գծերի վերածումը ՆԱՏՕ-ի թուրանական միջանցքի։
3. 3. Լավրովն այս դիրքորոշմամբ փորձել է ևս մեկ անգամ ճնշում գործադրել Հայաստանի վրա՝ արտահայտելու Ռուսաստանի դժգոհությունը Փաշինյանի արևմտամետ քաղաքականությունից և պաշտոնական Երևանի գործողություններից՝ Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպությունից խուսափելու, Միջազգային քրեական դատարանին անդամակցելու, ինչպես նաև ռուս սահմանապահների արտաքսմանը զուգահեռ Ֆրանսիայի և ԱՄՆ-ի հետ համագործակցությունը ընդլայնելու հարցում։ Սա այն դեպքում, երբ հաշվի առնելով Մոսկվայի և ՀԱՊԿ֊ի գործողությունները Ղարաբաղյան երկրորդ և երրորդ պատերազմների ժամանակ, այս մոտեցումն Երևանին ավելի հեռացրեց Ռուսաստանից և նոր արդարացումներ տվեց Փաշինյանի կառավարությանը Ռուսաստանից խուսափելու համար։
Հինգերորդ. Ռուսաստանի իշխանությունները քաջ գիտակցում են Արաքսի միջանցքի կարևորությունը Ադրբեջանի Հանրապետությունը Նախիջևանի հետ կապելու գործում, որն այս առումով Իրանի երեք տասնամյա դերակատարության շարունակությունն է։ Արաքսի միջանցքը ոչ միայն կբացի հաղորդակցության գծերը Կովկասի երկու կողմերում, այլև կվերացնի աշխարհաքաղաքական ինտրիգների և պատմական ու էթնիկական ցանկությունների հետապնդման Բաքվի և Անկարայի պատրվակը, որոնք հանդես են գալիս որպես անգլո-սաքսոնական կարգի կապալառուներ: Ուստի Ռուսաստանի շահերն ակնհայտորեն Արաքսի միջանցքի աջակցության մեջ են։ Այս առումով արդյունավետ կլինի ռուսների պաթոլոգիական մոտեցումը Կովկասում և Կենտրոնական Ասիայում իրենց որոշ սխալների նկատմամբ, որոնք հանգեցրել են Ամերիկայի, ՆԱՏՕ-ի, Անգլիայի և Սիոնիստական ռեժիմի ազդեցության մեծացմանը Կասպից ծովի երկու կողմերում։ Նկատի ունենալով Կովկասի բազմաթիվ հարցերում Իրանի և Ռուսաստանի ընդհանուր շահերը՝ Մոսկվայի իշխանությունները չպետք է տպավորություն ստեղծեն, թե իրենք շարունակում են Կովկասի հավասարումները դիտարկել մենաշնորհության մոտեցմամբ։ Արաքսի միջանցքը Իրանի և Ռուսաստանի համագործակցության մեծ ներուժն է՝ փոխելու Կովկասի հավասարումները նոր կարգերի անցնելու գործընթացում։
Վեցերորդ. Կա աշխատանքի համակարգված բաժանում Ադրբեջանի ու Թուրքիայի գործողությունների և ՆԱՏՕ-ի գործողությունների միջև ընդդեմ Ռուսաստանի։ ՆԱՏՕ-ն արգելափակել է Ռուսաստանի եվրոպական սահմանները և շրջափակել այն Սև ծովում՝ ներքաշելով Ռուսաստանին Ուկրաինայի պատերազմում՝ Թուրքիայի հնարավորությունների օգտագործմամբ։ Ի լրումն այս հարցի, Թուրքիան և Ադրբեջանը առաքելություն ունեն Ռուսաստանի տարանցման հզորությունը կենտրոնացնել անգլո-սաքսոնական հոսանքի նկատի առած երթուղում, այսինքն՝ ՆԱՏՕ-ի թուրանական միջանցքում, որպեսզի ավելի մեծ վերահսկողություն ունենան Մոսկվայի քայլերի վրա։ Բնական է, որ Թուրքիան, որպես ՆԱՏՕ-ի վաղեմի ներկայացուցիչ, և Ադրբեջանը, որպես բրիտանական վերահսկողության տակ գտնվող մասոնական կառույց, ինչպես ցույց են տվել Կովկասում երեք տասնամյակների քաղաքական, ռազմական և տնտեսական բազմաթիվ զարգացումները, երբեք հիմք չեն ստեղծում տարածաշրջանում Մոսկվայի երկարաժամկետ ներկայության ամրապնդման համար։ Այս երկուսը վերջին տարիներին ամենամեծ դերն են ունեցել Ռուսաստանին թուլացնելու և Կովկասից վտարելու գործում, բացի այդ, այժմ Բաքուն նույնիսկ չի պատրաստվում համաձայնել Ղարաբաղում ռուսական հյուպատոսության բացմանը։ Հետևաբար, Ռուսաստանի տրամաբանությունը հաղորդակցային գծերի բացումն ընդգծելու հարցում՝ լինի դա պատերազմական խնդիրների, թե Հայաստանի հանդեպ քինախնդրության պատճառով, երկարաժամկետ հեռանկարում արատավոր է և, բնականաբար, ավելի բացասական հետևանքներ կունենա Ռուսաստանի համար։
Յոթերորդ. Այն իրավիճակում, երբ ՆԱՏՕ-ն ձգտում է Կովկասում ստեղծել հակամարտության նոր օջախ Մոսկվայի դեմ՝ Վրաստանի և Ադրբեջանի քայլերի հիման վրա՝ Ռուսաստանի վրա ճնշումն ուժեղացնելու նպատակով, Լավրովի կողմնակալ հայտարարությունները հաղորդակցության գծերի վերաբերյալ ցույց են տալիս, թե Մոսկվան ինչ աստիճանի է շփոթված կովկասյան տարածաշրջանում։
Այդ կարգի հայտարարությունները կարող են խրախուսել Ադրբեջանին ու Թուրքիային դիմելու նոր արկածախնդրության Կովկասում ՆԱՏՕ-ի թուրանական միջանցքի հարցին հետամուտ լինելու համար, կամ առնվազն հրաժարվելու Երևանի հետ խաղաղության հաստատումից և հարաբերությունների կարգավորումից, մանավանդ որ ներկայումս Բաքուն այս տարածաշրջանում մանկասպան Սիոնիստական ռեժիմի՝ լարվածություն առաջացնող քաղաքականության թիվ մեկ գործընկերն է։ Թեև դա քիչ հավանական է տարբեր պատճառներով, ինչպիսիք են Թեհրանի վճռականությունը Կովկասում իր կարմիր գծերի հարցում կամ Իսրայելի ռեժիմին ու նրա կամակատարներին հնարավոր ցանկացած վայրում պատժելու որոշման հարցում, բայց բնական է, որ եթե դա տեղի ունենա, ապա այս սցենարի դեպքում ամենաշատը կտուժի հենց Ռուսաստանը։ Այս հարցում ռուսները կարող են դասեր քաղել Կովկասում Չինաստանի համապարփակ մոտեցումից. Մեծացնելով ներդրումները Վրաստանի երկաթուղային գծերում և ավտոճանապարհներում, Պեկինը ցույց տվեց, որ գիտակցելով տարածաշրջանում, այսպես կոչված, տարանցիկ էթնիկ միջանցքի ձևավորման հետևանքները Սինցզյան նահանգի համար, կենտրոնացած է միջին միջանցքը ուժեղացնելու վրա՝ Զանգեզուրի կեղծ միջանցքի փոխարեն։
Ութերորդ. Իրանի սկզբունքային դիրքորոշումը տարածաշրջանում տրանսպորտային հարցերի վերաբերյալ 2020 թվականին հրադադարի համաձայնագրի ստորագրումից հետո եղել է հստակ ու անփոփոխ: Իրանը դեմ է Կովկասում աշխարհաքաղաքական և սահմանային ցանկացած փոփոխության, և այս կապակցությամբ խոսուն են Իրանի Գերագույն առաջնորդի հայտարարությունները 2022 թվականի հուլիսի 19-ին Պուտինի և Էրդողանի հետ հանդիպումներում, ինչպես նաև 2024 թվականի մայիսի 22-ին Փաշինյանի հետ հանդիպմանը։ Իրանը դեմ է ցանկացած միջանցքին, որը կհանգեցնի սահմանների փոփոխության։ Թեև պաշտոնական Թեհրանը դեմ չէ սովորական տարածաշրջանային հաղորդակցության գծերի վերաբացմանը՝ երկրների ինքնիշխանությունը հարգելու պայմանով, այդուհանդերձ, կարծում է, որ Թուրքիան և Ադրբեջանը, որպես անգլո-սաքսոնական կարգի կապալառուներ՝ այսպես կոչված թուրանական աշխարհ ստեղծելու համար, կօգտագործեն այդ հաղորդակցային գծերը՝ հիմք ստեղծելով աշխարհաքաղաքական էթնիկական ինտրիգների առաջմղման համար։ Այս առումով Թեհրանի տեսանկյունից, Երևանը նույնիսկ իրավունք ունի իր ինքնիշխանության լիազորությունների շրջանակներում թույլ չտալ տրանսպորտային գծերի վերաբացումը տարածաշրջանում, և 2020 թվականի ուժը կորցրած համաձայնագրի վկայակոչումն իրավական ուժ չունի։