ՀՅԴ
Հայ Յեղափոխական Դաշնակցություն պաշտոնական կայք arfd.am
Skip to content
ՀՅԴ

ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ

ՊԱՇՏՈՆԱԿԱՆ ԿԱՅՔ

  • ՄԵՐ ՄԱՍԻՆ
    • Պատմություն
      • Պատմական ակնարկ
      • Կարևոր իրադարձություններ
      • գործիչներ
    • Ծրագիր
    • Կանոնագիր
    • Ընդհանուր ժողովներ
    • Կազմակերպական կառույց
      • Հայաստան
        • Տարածքային կառույցներ
        • ԱԺ խմբակցություն
        • ՀՅԴ-ն գործադիրում
      • Արցախ
      • Կազմակերպական շրջաններ
      • Երիտասարդական/ուսանողական
    • Հիմնարկներ և գրասենյակներ
    • Ուղեկից միություններ
    • Միջազգային համագործակցություն
  • ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
    • Լրահոս
    • Հայտարարություններ
    • Հոդվածներ
  • ՄԱՄՈՒԼ
    • «Դրօշակ» պաշտոնաթերթ
    • Լրատվամիջոցներ
  • ՇՏԵՄԱՐԱՆ
    • Գրադարան
    • Տեսադարան
    • Ձայնադարան
    • Լուսանկարներ
    • Թանգարան
    • Արխիվ
  • ՀԵՏԱԴԱՐՁ ԿԱՊ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
    • Դաս
    • Նոր
  1. ԳԼԽԱՎՈՐ ԷՋ
  2. ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
  • Յօդուածներ

«Թավշյա» իշխանությունն ու Արցախյան հարցը

29 Նոյեմբեր 2019 Միաձույլ հայկական 42 հազ. քառ կմ տարածքն ու երկու հայկական պետականություններն այն ամրոցն են, որտեղ կերտվում է Հայաստանի ներկան և ապագան, երաշխավարվում 7 միլիոն սփյուռքահայության ինքնության և վերադարձի պայքարը: Հայկական ցանկացած իշխանություն և ուժ չի կարող հավակնել որևէ հաջողության՝ առանց Արցախի հարցի մասին իր դիրքորոշումը հստակեցնելու: Այս առումով գործող իշխանության տրամաբանությունը գրեթե չի տարբերվում նախկին իշխանական մեծամասնության տրամաբանությունից: Ավելին, գործող վարչապետը՝ նախորդ 3 նախագահների փոխզիջումային քաղաքականությունը իջեցրեց նոր որակի՝ հայտարարելով, որ Արցախյան հարցի լուծումը պետք է ընդունելի լինի նաև Ադրբեջանի ժողովրդի համար: Հաջորդ տարօրինակ հետքայլը Վիեննայի և Սանկտ Պետերբուրգի համաձայնություններից հրաժարումն էր. Դուշանբեում, «վերելակային զրույցի» ժամանակ, Փաշինյանը, հավանաբար, ժամանակ է հայցել Ալիևից՝ սահմանային լարվածությունը թուլացնելու դիմաց խոստանալով՝ չխոսել Վիեննայից և Սանկտ Պետերբուրգից: Փաշինյանի այս քայլերը, փաստացի, դուռ են բացում հետագա զիջումների համար, քանզի Ադրբեջանը երկու նպատակ ունի՝ վերադարձնել տարածքներն ու փախստականներին: Ըստ էության, «թավշյա» վարչապետը, իշխանությունը ստանձնելուց հետո, միանգամից 2 հետքայլ կատարեց, արդյունքում ստանալով սահմանային լարվածության թուլացման ժամանակավոր էֆեկտ:

Ադրբեջանի կողմից, ապրիլյան ռազմական ավանտյուրայի արդյունքում, հայկական կողմը դիրքային մեծ առավելություն ստացավ, որը ամրագրվեց միջազգային համաձայնություններով. այն է՝ ներդնել մշտադիտարկման, սահմանային միջադեպերն արձանագրելու համակարգ և մեծացնել միջազգային դիտորդների թվաքանակը: Դա փաստացի նշանակում է՝ առավել ամրացնել եւ արձանագրել գոյություն ունեցող սահմանը, թուլացնել սահմանային լարվածությունը և զսպել Ադրբեջանին: Փաշինյանը այն փոխարինեց Ալիևի՝ հեղհեղուկ և անհամարժեք խոստմամբ:

Հաջորդ սխալն այն է, որ ի տարբերություն Ադրբեջանի, Հայաստանը շարունակում է խոսել փոխզիջումներից: Ըստ էության, հայ և ադրբեջանական հասարակությունները պատրաստ չեն որևէ զիջողականության, և կառավարությունները չեն կարող անտեսել իրենց ժողովուրդներին: Ալիևն այս խնդիրը լուծում է՝ որևէ փոխզիջման մասին չխոսելով: Ավելին, նա հավակնություններ է հայտնում Հայաստանի տարածքների, մասնավորապես Սյունիքի նկատմամբ, իսկ սաֆարովները դառնում են ազգային հերոսներ: Հայաստանում իրադրությունը այլ է. ոմանք մեզ մոտ ցանկանում են փամփուշտներից զարդեր կռել, իսկ Արցախյան պատերազմի հերոսները հայտնվում են բանտերում, լավագույն դեպքում՝ «սևերի» ցանկում:

Եթե Սերժ Սարգսյանի համար ընդունելի էին Մադրիդյան սկզբունքներն ու «տարածքներ՝ կարգավիճակի դիմաց» մոտեցումը, Փաշինյանի համար դրանք ևս ընդունելի են, սակայն սեփական բառապաշարով. վարչապետը, «մերժելով Սերժին», չի կարող խոսել նույն բառամթերքով, և Արցախի հարցում նոր մեկնակետից սկսելու թեզը փաստացի նշանակում է չխոսել Մադրիդյան սկզբունքներից: Սակայն իրերի բուն էությունը դրանից ամենևին չի փոխվում: Նիկոլ Փաշինյանը, ինչպես Սերժ Սարգսյանը, չի հավատում, որ կարող ենք զարգանալ՝ չզիջելով, որն ամենևին չի նշանակում՝ վերջակետ դնել բանակցություններին:

Այս առումով պետք է կատարել մի շարք հաստատումներ.

1. Արցախի հարցը խոչընդոտ չէ, այլ հնարավորություն Հայաստանի ու Արցախի զարգացման համար, և ազգային ռեսուրսներն ու զարգացման քաղաքականությունը պետք է կառուցել փաստացի իրողություններից ելնելով:
2. Բանակցային գործընթացը պետք է կառուցել Արցախի ինքնորոշման փաստի, տարածքային ամբողջականության վերականգնման և հայ փախստականների վերադարձը երաշխավորող դրույթների վրա՝ դրանք դիտելով առաջնային:
3. Հայաստանի և Արցախի միջև պետք է կնքել ռազմաքաղաքական դաշինք՝ ջանքերը կենտրոնացնելով Արցախի Հանրապետության միջազգային ճանաչման վրա:
4. Որևէ հայ, առավել ևս որևէ հայ իշխանավոր չպետք է խոսի որևէ փոխզիջումից, քանի դեռ Ադրբեջանն ու միջազգային հանրությունը չեն խոսում Արցախի Հանրապետության ճանաչման մասին և Հայաստանն ու Արցախը գտնվում են թուրք-ադրբեջանական շրջափակման և ուժի կիրառման սպառնալիքի ներքո:

Արցախյան հարցում որևէ զիջողականություն՝ և՛ Հայաստանում և՛ Ադրբեջանում կարող են հանգեցնել իշխանափոխության, և Հայաստանի նախորդ 2 նախագահները, ըստ էության, խնդիր էին դրել առնվազն պահպանել խաղաղությունն ու ստատուս քվոն: Հայաստանի ներկա իշխանություններն այս հարցում դեռ չեն կողմնորոշվել՝ շարունակե՞լ այս քաղաքականությունը, թե՞ պատրաստվել հանգուցալուծման: Բայց նրանք ևս գիտակցում են, որ ազգային անվտանգության և շահերին դեմ ցանկացած քայլ կմերժվի ժողովրդի կողմից և ժողովրդային ալիքը կսրբի-կտանի իրենց՝ թողնելով անփառունակ «թավշյա» հետք: Արցախյան հարցը լակմուսի թուղթ է Հայաստանի և Ադրբեջանի իշխանությունների համար, և հայտարարելով՝ «Արցախը Հայաստան է և վերջ», Փաշինյանը հայ հանրությանը փորձում է հավաստիացնել, որ ինքը հող տվող չէ: Միաժամանակ, նա առաջարկում է՝ լուծման ընդունելի տարբերակ գտնելու պարագայում դնել հանրաքվեի՝ չբացատրելով, թե այն որտե՞ղ պետք է կայանա՝ Հայաստանու՞մ, Արցախու՞մ, թե երկուսում էլ, և ինչպե՞ս պետք է ճշտել Արցախից հեռացած ադրբեջանցիները պետք է արդյոք՞ քվեարկեն եւ նրանց որ հատվածը պետք է քվեարկի իրադարձություններից ավելի քան 25 տարի անց: Բայց արի ու տես՝ միջազգային ամբիոններից հնչող թեզերը բոլորովին այլ են. վարչապետը պատրաստ է գնալ փոխզիջման՝ այդպես էլ Ալիևից չլսելով համանման որևէ սպասված բառ: Իսկ Մեհրիբան Ալիևան երազում է «Ղարաբաղում մուղամ լսել»…Ավելի թույլ դիրքերից շարունակելով՝ նալին և մեխին խփելու նախորդների քաղաքականությունը, Փաշինյանը, այն կոմպենսացնելու համար, հանդես եկավ Արցախին բանակցային սեղան վերադարձնելու պահանջով: Դրանով նա ցանկանում է մեկ գնդակով 3 նապաստակ խփել. նախ՝ միջազգային հանրությանն ու Ադրբեջանին հիշեցնում է, որ բանակցային ֆորմատը շեղվել է նախնական ձևաչափից և իրական բանակցություններ չեն կարող ընթանալ՝ առանց բուն շահառուի. երկրորդ, այս թեզով հարված է հասցվում Հայաստանի նախորդ իշխանավորներին, որոնց ժամանակ Արցախը փաստացի հեռացվեց բանակցային սեղանից և երրորդ, Փաշինյանը Արցախում և Արցախյան պատերազմի վետերանների շրջանում յուրային չէ և իր քաղաքականության նկատմամբ վստահությունը փորձում է ապահովել՝ Արցախին բանակցային սեղան վերադարձնելու՝ ակնհայտ ճիշտ պահանջով:

Իրականում Արցախյան հարցում առկա է պատային վիճակ.

Ադրբեջանի իշխանությունները չեն կարող ստորագրել որևէ փաստաթուղթ, որով Արցախը կճանաչվի կամ կարող է ճանաչվել, որպես անկախ պետություն կամ Հայաստանի մաս: Դա չեն կարող անել, նույնիսկ Արցախը շրջապատող ազատագրված տարածքների մի մասը հետ ստանալու պարագայում, քանզի Ադրբեջանի հանրությունը դա չի ընդունի՝ կատարելով նոր իշխանափոխություն:

Հայաստանի իշխանությունները, նույն պատճառով, չեն կարող ստորագրել մի փաստաթուղթ, որտեղ կխոսվի ազատագրված տարածքների վերադարձի մասին՝ նույնիսկ Արցախի հնարավոր կամ փաստացի ճանաչման դիմաց:
Միջազգային դերակատար ուժերը շահագռգռված չեն հարցի կարգավորմամբ, քանզի Արցախյան հարցի միջոցով նրանք էական ազդեցություն են ապահովում տարածաշրջանում. հարցի ապասառեցմամբ կարելի է «պայթեցնել» տարածաշրջանը, որը ներկա աշխարհաքաղաքական իրողություններում դեռևս ոչ մեկին ձեռնտու չէ:

Այս պայմաններում մնում է ամրապնդել ուժի չկիրառման դրույթն ու ակտիվացնել հումանիտար շփումները՝ ստեղծելով բանակցությունների իմիտացիա:

Ամեն դեպքերում ակնհայտ է՝ զիջողկան որևէ առարկայական քայլի դեպքում Հայաստանի նոր իշխանությունները ստիպված են լինելու առերեսվել Դաշնակցության «Զարգանալ՝ չզիջելով» պահանջին և համայն հայության հուժկու դիմադրությանը, ինչպես Սերժ Սարգսյանը՝ հայ-թուքական Ցյուրիխյան արձանագրությունների պարագայում:

Արտակ Սարգսյան

FacebookTwitterOdnoklassnikiTelegramPrint
Լրահոս
ՀՀ Սահմանադրութեան փոփոխութեան անհնարի

2025 թ․ Մարտ 13-ին, ըստ էութեան մերժելով պաշտօնական Երեւանի՝ համատեղ յայտարարո

12 Մայիս 2025
ԱՄՆ Կոնգրեսի տասնյակ անդամներ ոգեկոչել

ԱՄՆ Սենատի և Ներկայացուցիչների պալատի երկու կուսակցություններ ներկայացնող տասն

12 Մայիս 2025
Մայիսի 9-ի խորհուրդը և նշանակությունը

«Մեր ժողվուրդը տեսավ 2020 թվականի 44-օրյա ճակատարամարտի հետևանքները, Արցախի

09 Մայիս 2025
Խրոխտ Շուշիի Ազատագրման Յիշատակին

«Շուշին եւ ազատագրուած տարածքը կը ներկայանան իբրեւ հայ ազգային ռազմավարութեան

09 Մայիս 2025
Շուշին ազգային վերազարթոնքի խորհրդանիշ

Արցախում Եռատոն է, հպարտության եւ հաղթանակի տոն։ 1992-ին Շուշիի հաղթական ազատա

09 Մայիս 2025
Միջոցառում՝ «Շուշի. վերադարձ լինելու է

Մայիսի 8-ին «Անի Պլազա» հյուրանոցի «Անի» սրահում տեղի ունեցավ Շուշիի ազատագրմա

09 Մայիս 2025
33 Տարի Առաջ` Այսօր. Հերոսական Սխրանքն

ԱՍՊԵՏ ՄԱՆՃԻԿԵԱՆ Մայիս 9-ը եռատօն է, նուիրուած` համաշխարհային երկրորդ պատերա

09 Մայիս 2025
Խմբագրական. Եռատօնի Վերաիմաստաւորման Հ

Եռատօնը խորհրդանշող օրուան նշումը նորագոյն հանգամանքներով բոլորովին նոր խորհրդ

08 Մայիս 2025
Շուշին հանդիսանում է հայ ժողովրդի քաղա

ՀՀ ԳԱԱ Պատմության ինստիտուտի Արցախի պատմամշակութային ժառանգության և արդի քաղաք

08 Մայիս 2025
Դիվանագետների համահայկական խորհրդի հայ

Մայիսյան եռատոնը հայ ժողովրդի նորագույն պատմության պանծալի էջերից է, հայկական

08 Մայիս 2025
Այն ինչ այսօր կատարվում է ժամանակավոր

«Շատ բարդ է ինձ համար այսօր խոսելը։ Մի քանի բան ուզում եմ փոխանցել ՝մեկը պատմա

08 Մայիս 2025
Ամեն ինչ անելու ենք, որ, այո՛, այդ վեր

«Շատ կարևոր է այսօր վերաիմաստավորել, արժևորել Շուշիի ազատագրման օրը և խորհուրդ

08 Մայիս 2025
Ժտէյտէ-Պաուշրիէ-Սատ Շրջանի Քաղաքապետակ

Երեքշաբթի, 6 մայիսին «Շաղզոյեան» կեդրոն այցելեցին Ժտէյտէ-Պաուշրիէ-Սատ շրջանի ք

08 Մայիս 2025
Պատասխան ես տալու ամեն բառիդ, ամեն քայ

Փորձեմ առանց էմոցիայի Հերթական անգամ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավորները

08 Մայիս 2025
Ուաշինկթընի Քաղաքային Խորհուրդը Ընդուն

Մայիս 6-ին, Ուաշինկթընի քաղաքային խորհուրդը միաձայնութեամբ ընդունեց >բանաձեւ մ

08 Մայիս 2025
Մեր համազգային պահանջատիրութեան յետքայ

ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹԵԱՆ 110-ՐԴ ՏԱՐԵԼԻՑԻ ԱՌԻԹՈՎ Եթէ պէտք է իրերն իրենց անւամբ կ

08 Մայիս 2025
Ցաւակցագիր

ՀՅԴ Բիւրօն խոր վիշտով իմացաւ ընկ. Նազարէթ Սապունճեանի մահուան գոյժը։ Այս տխ

07 Մայիս 2025
ԱՄՆ-Իրան բանակցութիւններու դժուար ընթա

Օմանի միջնորդութեամբ տեղի ունեցող բանակցութիւնները ԱՄՆ-ի և Իրանի միջև այժմ կը

07 Մայիս 2025
էժան միջոցներով չեն կարող մեզ շեղել

Այն ենթադրությունը, թե պետք է ՀՀ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանին անվստահություն հայտ

07 Մայիս 2025
Կառավարությունից պահանջում ենք միջոցնե

Արցախցիների իրավունքների պաշտպանության խորհուրդը Արցախի մշակութային ժառանգությ

07 Մայիս 2025
Բոլոր Նյութերը
Հետեվեք մեզ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
Ստացեք մեր լուրերը էլ.փոստով
Loading
ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ Հասցե՝ ՀՀ, ք. Երևան, Մհեր Մկրտչյան 12/1 Հեռախոս՝ (+374) 10 52 17 65, (+374) 10 52 18 74 Էլ. փոստ՝ [email protected]
© ARF Dashnaktsutyun- ARMENIAN REVOLUTIONARY FEDERATION Website by Web Development Company