ՀՅԴ
Հայ Յեղափոխական Դաշնակցություն պաշտոնական կայք arfd.am
Skip to content
ՀՅԴ

ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ

ՊԱՇՏՈՆԱԿԱՆ ԿԱՅՔ

  • ՄԵՐ ՄԱՍԻՆ
    • Պատմություն
      • Պատմական ակնարկ
      • Կարևոր իրադարձություններ
      • գործիչներ
    • Ծրագիր
    • Կանոնագիր
    • Ընդհանուր ժողովներ
    • Կազմակերպական կառույց
      • ՀՅԴ Բյուրո
      • Հայաստան
        • Գերագույն մարմին
        • Տարածքային կառույցներ
        • ԱԺ խմբակցություն
        • ՀՅԴ-ն գործադիրում
      • Արցախ
      • Կազմակերպական շրջաններ
      • Երիտասարդական/ուսանողական
    • Հիմնարկներ և գրասենյակներ
    • Ուղեկից միություններ
    • Միջազգային համագործակցություն
  • ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
    • Լրահոս
    • Հայտարարություններ
    • Հոդվածներ
  • ՄԱՄՈՒԼ
    • «Դրօշակ» պաշտոնաթերթ
    • Լրատվամիջոցներ
  • ՇՏԵՄԱՐԱՆ
    • Գրադարան
    • Տեսադարան
    • Ձայնադարան
    • Լուսանկարներ
    • Թանգարան
    • Արխիվ
  • ՀԵՏԱԴԱՐՁ ԿԱՊ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
    • Դաս
    • Նոր
  1. ԳԼԽԱՎՈՐ ԷՋ
  2. ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
  • Պատմություն, իրադարձություններ, գործիչներ

Մօրուք Կարօ (Աւոյեան Կարապետ, 1875-1949). ­Սա­սուն­ցի «վէր­քե­րով լի» ֆե­տա­յին եւ հայ­րե­նա­դարձ դաշ­նակ­ցա­կա­նը

06 Դեկտեմբեր 2019 Հայ յե­ղա­փո­խա­կան շարժ­ման փառքն ու պար­ծան­քը կը հան­դի­սա­նայ ­Ֆե­տա­յա­կան Սե­րուն­դը, որ ամ­բողջ ե­րես­նա­մեակ մը՝ 1890ա­կան­նե­րէն մին­չեւ 1920ա­կան­նե­րը, իր անձ­նա­զո­հու­թեամբ եւ հե­րո­սա­կան խո­յան­քով, ա­րեան բո­լոր ճա­նա­պարհ­նե­րը կտրել-անց­նե­լով, ա­զա­տու­թեան եւ նոր ժա­մա­նակ­նե­րու ու­ղին հար­թեց հայ ժո­ղո­վուր­դին առ­ջեւ ու կռա­նեց Ա­զատ, Ան­կախ եւ ­Միա­ցեալ ­Հա­յաս­տա­նի ստեղծ­ման հա­մար մին­չեւ վեր­ջին շունչ պայ­քա­րե­լու ազ­գա­յին մեր Կամքն ու ­Մար­տու­նա­կու­թիւ­նը։

Ան­զու­գա­կան այդ ­Սե­րուն­դին ար­ժա­նա­ւոր ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րէն ­Մօ­րուք ­Կա­րո­յի մա­հո­ւան ­տա­րե­լի­ցը կ­’ո­գե­կո­չենք Դեկ­տեմ­բեր 6ի այս օ­րը։

Ա­ւա­զա­նի ա­նու­նով ­Կա­րա­պետ Ա­ւո­յեան՝ ­Մօ­րուք ­Կա­րօ կը հան­դի­սա­նայ ներ­կա­յա­ցուց­չա­կան դէմ­քե­րէն մէ­կը սա­սուն­ցի այն ե­րի­տա­սարդ հա­յոր­դի­նե­րուն, ո­րոնք 1890ա­կան­նե­րու ա­ռա­ջին տա­րի­նե­րէն իսկ զէնք ու փամ­փուշտ ձեռք ձգե­ցին եւ բարձ­րա­ցան մեր լեռ­նե­րը՝ ըն­դա­ռա­ջե­լով «­Միայն զէն­քով կայ հա­յոց փրկու­թիւն» յե­ղա­փո­խա­կան, այ­լեւ ֆե­տա­յա­կան ա­րեան կան­չին։

Թր­քա­կան բռնա­կա­լու­թեան եւ ճնշում­նե­րուն ու քրտա­կան հարս­տա­հա­րու­թեանց դէմ բո­ղո­քի, ընդվ­զու­մի եւ ապս­տամ­բու­թեան գա­ղա­փա­րա­կան կրա­կը ջեր­մա­ցուց ա­նոնց հո­գին, դարբ­նեց ա­նոնց ան­կեղծ զի­նո­ւո­րի նկա­րա­գի­րը եւ վա­րար աղ­բիւ­րը դար­ձաւ ա­նոնց ա­ռաս­պե­լա­կան հե­րո­սու­թեան։

Ա­նոնք դի­մա­ցան «վէր­քե­րով լի»՝ «­Մահ կամ Ա­զա­տու­թիւն» պայ­քա­րը ան­վե­հեր շա­րու­նա­կե­լու ան­հա­ւա­սար կռո­ւին եւ վե­րապ­րե­ցան։

Ա­նոնք մա­հա­ցու հա­րո­ւած­նե­րու տակ ին­կան եւ գա­ղա­փա­րի ու զէն­քի ան­փո­խա­րի­նե­լի ըն­կեր­ներ կորսն­ցու­ցին, բայց ին­կող­նե­րու սի­րոյն իսկ վճռե­ցին մին­չեւ յաղ­թա­նակ շա­րու­նա­կել կռի­ւը, ո­րով­հե­տեւ ի­րենց ա­րիւ­նոտ դրօ­շին վրայ գրո­ւած էր՝ «Ն­պա­տակս տկա­րու­թիւն չի ճանչ­նար»։

Ա­նոնք ան­քակ­տե­լիօ­րէն կա­պո­ւած մնա­ցին ի­րենց ժո­ղո­վուր­դին՝ ա­նոր ճա­կա­տագ­րին ամ­բող­ջա­պէս տէր կանգ­նե­լով, ա­նոր հետ կի­սե­լով ե՛ւ ջար­դե­րով ա­ւար­տած ծանր պար­տու­թիւն­նե­րու ար­հա­ւիր­քը, ե՛ւ ան­հա­ւա­տա­լի յաղ­թա­նակ­նե­րով պսա­կուած հե­րո­սա­մարտ­նե­րուն պատ­մա­կերտ ար­գա­սիք ԱԶԱՏՈՒԹԻՒ­Նը։

Ողջ էու­թեամբ սա­սուն­ցի ֆե­տա­յի­ներ էին ա­նոնք եւ ­Դաշ­նակ­ցու­թեան մէջ գտած էին ի­րենց գա­ղա­փա­րա­կան նկա­րա­գի­րը, ո­րով­հե­տեւ հայ ժո­ղո­վուր­դին պար­տադ­րո­ւած Ա­զա­տա­մար­տը կա­րե­լի էր նո­ւա­ճել միայն «վեհ քա­ջեր»ով, իսկ նոյ­նինքն Դաշ­նակ­ցու­թիւ­նը փաս­տօ­րէն ե­ղաւ ծնուն­դը «Ն­պա­տա­կիս հաս­նիմ միայն» ուխ­տով ան­քակ­տե­լի ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹԻՒՆ կնքած անձ­նո­ւէր հե­րոս­նե­րու։

Մօ­րուք ­Կա­րօ տի­պա­կան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րէն մէ­կը կը հան­դի­սա­նայ ա­ւե­լի քան ե­րե­սուն տա­րի հայ ժո­ղո­վուր­դի եւ ­Հա­յաս­տա­նի ա­զա­տագ­րու­թեան հա­մար կռիւ մղած այդ ­Սե­րուն­դին։

Մօ­րուք ­Կա­րօ ծնած է 1875ին, ­Սաս­նոյ ­Կե­լիէ­կիւ­զան գիւ­ղը։ Որ­դին է իշ­խան Ա­ւէի, որ վեր­ջին շա­ռա­ւիղ­նե­րէն է ­Տա­րօ­նի Աշ­խար­հը հայ­կա­կան իր դի­մագ­ծով պահ­պա­նած ու պաշտ­պա­նած ­Սաս­նոյ ա­ռաս­պե­լա­տիպ իշ­խա­նա­կան տոհ­մե­րուն։ ­Նախ­նա­կան ու­սու­մը ստա­ցած է Ս. Ա­ռա­քե­լոց վան­քին մէջ, այ­նու­հե­տեւ՝ ա­ւար­տած է Մ­շոյ ­Կեդ­րո­նա­կան վար­ժա­րա­նը։

Մօ­րուք ­Կա­րօ ա­ռա­ջին հե­տե­ւորդ­նե­րէն ե­ղաւ Ա­րա­բո­յի եւ հա­զիւ 18 տա­րե­կան էր, երբ 1893ին լեռ բարձ­րա­ցաւ ու միա­ցաւ ֆե­տա­յա­կան շարժ­ման։ Այդ թո­ւա­կա­նէն սկսեալ մաս­նակ­ցե­ցաւ ­Սաս­նոյ բո­լոր կռիւ­նե­րուն (1894ին, 1898ին, 1904ին, 1907ին), միշտ գտնո­ւե­ցաւ կռո­ւի ա­ռա­ջին դիր­քե­րու վրայ եւ զէն­քի ու գա­ղա­փա­րի իր ան­բա­ժան ըն­կե­րոջ՝ ­Չո­լո­յի հետ, ան­պար­տե­լի մնա­ցին, վե­րապ­րե­ցան ա­մէն կար­գի ան­հա­ւա­սար մար­տե­րէ եւ միաս­նա­բար ի­րենց կա­րե­ւոր ներդ­րու­մը ու­նե­ցան դաշ­նակ­ցա­կան ֆե­տա­յիի պաշ­տե­լի ԱՒԱՆ­Դին կերտ­ման մէջ։

1908ի Օս­մա­նեան ­Սահ­մա­նադ­րու­թեան հռչա­կու­մէն ետք, հայ ռանչ­պա­րի խա­ղաղ աշ­խա­տան­քին վե­րա­դառ­նա­լով հան­դերձ՝ ­Մօ­րուք ­Կա­րօ ինք եւս զէն­քը մէկ­դի չնե­տեց, չհա­ւա­տաց՝ որ ա­նօ­րէն թուրքն ու քիւր­տը մէկ օ­րէն միւ­սը կրնան փո­խո­ւիլ եւ երբ պայ­թե­ցաւ ­Հա­յաս­պա­նու­թեան փո­թո­րի­կը, փու­թաց ­Սաս­նոյ ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան, ա­հեղ կռիւ­նե­րէ դար­ձեալ վե­րապ­րե­ցաւ եւ ա­ռաջ­նոր­դեց ­Սաս­նոյ հա­յու­թեան գաղ­թը դէ­պի Ա­րե­ւե­լա­հա­յաս­տան։ Իսկ ռու­սա­կան զօր­քե­րու հետ հայ կա­մա­ւո­րա­կան գուն­դե­րու Վան մուտ­քէն ետք, ­Մօ­րուք ­Կա­րօ գլխա­ւոր կազ­մա­կեր­պիչ­նե­րէն մէ­կը ե­ղաւ «մէկ հայ՝ մէկ ոս­կի» կար­գա­խօ­սով թափ ա­ռած հայ որ­բե­րու հա­ւաք­ման սրբա­զան գոր­ծին։

Մօ­րուք ­Կա­րօ միեւ­նոյն մար­տու­նա­կու­թեամբ, սա­սուն­ցի իր ձիա­ւոր­նե­րով, մաս­նակ­ցե­ցաւ ոչ միայն 1918ի ­Մա­յի­սեան յաղ­թա­նակ­նե­րու կեր­տու­մին, այ­լեւ այն բո­լոր մար­տե­րուն, ո­րոնք մղո­ւե­ցան Անդ­րա­նի­կի հրա­մա­նա­տա­րու­թեամբ՝ թէ՛ յա­նուն Ա­րեւմ­տա­հա­յաս­տա­նը թրքա­կան զօր­քե­րէ ա­զա­տագ­րու­մին, թէ՛ յա­նուն (ա­ւե­լի ետք) Զան­գե­զու­րի ու ­Ղա­րա­բա­ղի պաշտ­պա­նու­թեան։

Մօ­րուք ­Կա­րօ ա­ռա­ջին դիր­քե­րու վրայ կռո­ւե­ցաւ նաեւ 1920ի աշ­նան բռնկած ­Հայ-Թր­քա­կան պա­տե­րազ­մի ըն­թաց­քին, իսկ ­Հա­յաս­տա­նի խորհր­դայ­նա­ցու­մէն ետք՝ ա­ռաջ­նորդ­նե­րէն մէ­կը ե­ղաւ ­Յեղ­կո­մի խժդժու­թեանց դէմ 1921ին պայ­թած ­Փետ­րո­ւար 18ի հա­մա­ժո­ղովր­դա­յին ապս­տամ­բու­թեան։

Հա­յաս­տա­նի ­Հան­րա­պե­տու­թեան վերջ­նա­կան խորհր­դայ­նա­ցու­մէն ետք, ­Յու­լիս 1921ին իր կար­գին ան­ցաւ ­Թաւ­րիզ, ուր­կէ՝ ­Հա­լէպ եւ, այ­նու­հե­տեւ, ­Յու­նաս­տան։ ­Քա­նի մը տա­րի Յու­նաս­տան մնա­լէ ու գոր­ծե­լէ ետք, 1926ին, երբ խորհր­դա­հայ իշ­խա­նու­թիւն­նե­րը նե­րում խոս­տա­ցան հայ­րե­նիք վե­րա­դար­ձի պատ­րաս­տա­կա­մու­թիւն ու­նե­ցող տա­րա­գիր գոր­ծիչ­նե­րուն, ­Մօ­րուք ­Կա­րօ եւ ­Չո­լօ վե­րա­դար­ձան հայ­րե­նիք եւ բնա­կու­թիւն հաս­տա­տե­ցին ­Թա­լի­նի շրջա­նին մէջ։ Ս­տեղ­ծե­ցին ի­րենց նոր կեան­քի պայ­ման­նե­րը, բայց միշտ հան­դի­պե­ցան հա­լա­ծան­քի եւ ի վեր­ջոյ դար­ձեալ ստի­պո­ւե­ցան հե­ռա­նա­լու ի­րենց պաշ­տած ժո­ղո­վուր­դէն ու հայ­րե­նի հո­ղէն։

Մօ­րուք ­Կա­րօ իր կեան­քի վեր­ջին տա­րի­նե­րը ապ­րե­ցաւ ­Հա­մա­տա­նի մէջ (­Պարս­կաս­տան), ուր շա­րու­նա­կեց կազ­մա­կեր­պա­կան գոր­ծուն ներ­կա­յու­թիւն ըլ­լալ Դաշ­նակ­ցու­թեան մէջ, մին­չեւ որ ­Դեկ­տեմ­բեր 6ի այս օ­րը, 1949ին, առ­յա­ւէտ փա­կեց իր ցա­ւա­տանջ աչ­քե­րը։

Մօ­րուք ­Կա­րո­յի կեն­սագ­րու­թեան խորհր­դա­հայ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նին վե­րա­բե­րեալ ու­շագ­րաւ վկա­յու­թիւն մը ու­նի ­Խա­չիկ ­Դաշ­տենց՝ իր «­Ռանչ­պար­նե­րի կան­չը» գոր­ծին մէջ։ Կ’ար­ժէ կար­դալ ­Դաշ­տեն­ցի վկա­յու­թիւ­նը՝ ի մտի ու­նե­նա­լով, որ 1970ա­կան­նե­րուն գրո­ւած է եւ ամ­բող­ջա­կան ճշմար­տու­թիւ­նը դեռ ի վի­ճա­կի չէ թուղ­թին յանձ­նե­լու, բայց տո­ղա­տա­կի ար­դէն կը զգաց­նէ, թէ ինչ­պի­սի ող­բեր­գու­թիւն բա­ժին հա­նո­ւե­ցաւ հայ­րե­նա­դարձ ֆե­տա­յիին։

ՀԱՅԴՈԻԿԻ ՓԱԽՈԻՍՏԸ

Ամ­րան գի­շեր էր։
Ա­հագ­չի գիւ­ղի ծայ­րա­մա­սում գտնո­ւող իր խա­ղաղ խրճի­թի տա­նի­քին քնած էր ­Մօ­րուք Կա­րոն։

1921 թո­ւա­կա­նի ­Փետ­րո­ւա­րին ­Մօ­րուք ­Կա­րոն ե­ղել էր դէ­պի Էջ­միա­ծին եւ Աշ­տա­րակ ար­շա­ւող զի­նո­ւած ու­ժե­րի շար­քե­րում, իսկ նոյն տա­րո­ւայ Ապ­րի­լին ­Չո­լո­յի հետ ­Ջուլ­ֆա­յի վրա­յով փա­խել էր ­Պարս­կաս­տան։ ­Հա­մա­դան քա­ղա­քից ­Բաղ­դա­տի վրա­յով ան­ցել էր Հա­լէպ, այն­տե­ղից էլ՝ ­Յու­նաս­տան։

1924ին ­Սո­վե­տա­կան ­Հա­յաս­տա­նից փա­խած ֆի­դա­յի­նե­րին նե­րում էր շնոր­հո­ւել եւ այդ եր­կուսն էլ ­Յու­նաս­տա­նից ­Հա­յաս­տան վե­րա­դառ­նա­լով ձեռ­նա­մուխ էին ե­ղել երկ­րա­գոր­ծա­կան խա­ղաղ աշ­խա­տան­քի։
Կա­րոն ընտ­րո­ւած էր գիւղ­սո­վե­տի ան­դամ եւ «փո­դի» նա­խա­գահ։

Գիւ­ղում տի­րա­կան էին դար­ձել բատ­րակ­նե­րը։ Ս­տեղ­ծո­ւել էր չքա­ւոր եւ մի­ջակ գիւ­ղա­ցու դա­շինք ընդ­դէմ ուռ­ճա­ցած տնտե­սու­թիւն­նե­րի։
Ան­բա­րե­յոյս էին հա­մար­ւում հին ֆի­դա­յի­նե­րը։

Վե­րա­դար­ձից ե­րեք տա­րի անց ­Չո­լոն ձեր­բա­կա­լո­ւեց։ ­Մօ­րուք ­Կա­րոն դար­ձաւ ան­հան­գիստ։

Մի օր մի մի­լի­ցիո­ներ ե­կաւ Ա­հագ­չի եւ ու­զեց ի­մա­նալ, թէ որ­տեղ է ­Կա­րոն։ ­Կի­նը պա­տաս­խա­նեց, թէ ա­ղուն է տա­րել Ոս­կե­թաս։
Մի­լի­ցիո­ներս շտա­պեց Ոս­կե­թաս։ ­Ճա­նա­պար­հին հան­դի­պեց մի ալ­րոտ մար­դու։ ­Կա­րոն էր։ ­Հարց­րեց.
— Ջ­րա­ղա­ցում շատ մարդ կա՞ր։
— ­Կար։
— ­Մօ­րուսն էն­տե՞ղ է։
— ­Հա, իր հեր­թին է սպա­սում,- խորհ­րա­դա­ւոր պա­տաս­խա­նեց ­Մօ­րուք ­Կա­րոն եւ տուն հաս­նե­լով ծե­ծեց կնո­ջը, թէ ին­չո՞ւ է իր տե­ղը ու­րիշ­նե­րին յայտ­նում։

Թէեւ ­Կա­րոն գիւղ­սո­վե­տի ան­դամ էր եւ փո­դի նա­խա­գահ, բայց ար­դէն հա­մո­զո­ւել էր, որ ի­րեն կաս­կա­ծում են եւ սկսել էր մօ­տը զէնք պա­հել։ Ու այժմ էլ քնած էր տաս­նո­ցը գլխա­տա­կին։ ­Ցե­րեկ­նե­րը նա այդ զէն­քը թաքց­նում էր ամ­բա­րի կամ թոն­րի ա­կի մէջ։ Այդ հին ֆի­դա­յին վե­րին աս­տի­ճա­նի զգոյշ էր եւ կաս­կա­ծա­միտ։ ­Չէր վստա­հում ոչ մէ­կին, նոյ­նիսկ կնո­ջը, մա­նա­ւանդ՝ ­Չո­լո­յի ձեր­բա­կա­լու­թիւ­նից յե­տոյ։ Ք­նում էր միշտ ա­ռան­ձին, ա­մառ­նե­րը տա­նի­քին եւ զէն­քը միշտ վրան։ Գլ­խի տակ բար­ձի փո­խա­րէն նա եր­բեմն մի սուր քար էր դնում, որ խոր քնով չտա­րո­ւի։

Զէն­քից բա­ցի ­Կա­րոն ձեռք էր բե­րել մի հրա­շա­լի զամ­բիկ։ Ա­նու­նը ­Սո­սէ էր։ Այն­պէս էր վար­ժեց­րել, որ ձին ցե­րե­կը ա­րա­ծի մար­գա­գետ­նում, իսկ գի­շեր­նե­րը պատ­րաստ կանգ­նած լի­նի տան ե­տեւ։ ­Ձին ոչ միայն դրան էր վար­ժո­ւել, այ­լեւ տի­րոջ միջ­նա­մա­տի մի թե­թեւ շար­ժու­մով քա­ռատ­րոփ սու­րալ՝ ցան­կա­ցած ուղ­ղու­թեամբ։
Ռանչ­պար մար­դուն ի՞նչ է հար­կա­ւոր — հայ­րե­նի հող եւ մի խա­ղաղ ան­կիւն այդ հո­ղի վրայ։

Այդ խա­ղաղ ան­կիւ­նը կար։ ­Կա­րոն ու­նէր բարձր տա­նի­քով մի տուն լեռ­նա­յին գիւ­ղում, դի­մա­ցը մի սար՝ Ար­տե­նի, եւ սա­րի ճա­կա­տին՝ լու­սին։
Հ­րա­շա­լի հնձո­ւոր էր ­Կա­րոն եւ դաշտ էր գնում միշտ ար­շա­լոյ­սից ա­ռաջ։ ­Մի­ջա­հա­սա­կից քիչ ցածր էր, փոքր-ինչ շէ­կին տո­ւող, ճա­կա­տը լայն, բե­ղե­րը խիտ ու ո­լո­րուն։ Ա­րա­գա­շարժ մարդ էր, ազ­դու շար­ժու­ձե­ւե­րով։ ­Հան­գիստ հաց կե­րած չկար կեան­քում, այլ միշտ ոտ­քի վրայ։ Խ­նա­յել, խղճալ չգի­տէր, երբ խօս­քը վե­րա­բե­րո­ւէր ընդ­հա­նու­րի ա­պա­հո­վու­թեա­նը։ Այս նոր վայ­րում ­Կա­րոն այն­քան բա­րե­կե­ցիկ էր դար­ձել, որ ակ­նարկ­ներ կա­յին, թէ «­Գիւղ­սո­վե­տի ան­դամ ­Մօ­րու­քը սե­փա­կա­նա­տի­րա­կան ձգտում­ներ ու­նի»։

Ըն­դա­մէ­նը մի քա­նի տա­րի նա ի­րեն զգաց խա­ղաղ աշ­խա­տա­ւոր այդ լեռ­նա­յին գիւ­ղում։ Դար­ձեալ խա­փա­նո­ւեց հան­գիս­տը։

Ռանչ­պարն ու ըմ­բոստ ֆի­դա­յին կողք-կող­քի ապ­րում էին այդ հին սա­սուն­ցու մէջ։ Ճնշ­ւում էր ա­ռա­ջի­նը՝ պոռթ­կում էր ֆի­դա­յին, երկ­րորդն էր ճնշւում՝ զարթ­նում էր ռանչ­պա­րը։

Տե­ղա­կան թեր­թե­րից եւ ե­կող-գնա­ցող­նե­րից յայտ­նի էր դար­ձել, որ քրդա­կան նոր շար­ժում­ներ են սկսո­ւել Ա­րա­րա­տի թի­կուն­քում եւ ­Շէյխ ­Զի­լան ա­նու­նով մի հայ ֆի­դա­յի այդ շար­ժում­նե­րի գլուխն անց­նե­լով, դրանք վե­րա­ծել է թուրք բռնա­կա­լու­թեան դէմ ուղ­ղո­ւած մեծ ապս­տամ­բու­թեան։ ­Նոյ­նիսկ այդ ֆի­դա­յու ա­նունն էին տա­լիս — «Բ­րին­դար»։ Որ այդ կռիւ­նե­րի մէջ սպան­ուել են եր­կու հին հայ­դուկ — քուրդ ­Հա­սա­նոն եւ ա­սո­րի Աբ­դե­լոն։ Ե­թէ այդ լու­րե­րը ճիշտ են, ին­չու չգնալ եւ չմաս­նակ­ցել այդ ապս­տամ­բու­թեա­նը։ ­Թէ­կուզ եւ սպա­նո­ւի, ի՞նչ կայ որ։ ­Չէ՞ որ հայ­դու­կի կո­չումն է կռուել եւ մեռ­նել ա­զա­տու­թեան հա­մար։ Ին­չո՞վ է ին­քը ա­սո­րի Աբ­դե­լո­յից կամ ­Հա­սա­նո­յից պա­կաս։

Այ­սօր նա հնձից ե­կաւ, գե­րան­դին հա­նեց տա­նից, որ հե­սա­նի, բայց յոգ­նած էր, շուտ քնեց։ ­Գի­շե­րը նոր էր ճեղ­քո­ւել։

Կա­րո­յին թո­ւաց, որ իր ա­կան­ջին ձայն դի­պաւ։ Արթ­նա­ցաւ, նա­յեց շուր­ջը։ Ոչ ոք չկար։ Ար­տե­նի սա­րը կա­խո­ւած էր իր վրայ, իսկ տան առ­ջե­ւի ձո­րա­կով խշշա­լով գնում էր ա­ռուն։ ­Տան ե­տե­ւը քա­րէ սան­դուղք­ներ կա­յին։ Ս­տու­գեց։ ­Ձին կանգ­նած էր վեր­ջին սան­դու­ղի մօտ, պա­տի տակ։ ­Մի բե­րան ծ­խեց եւ տա­նի­քին նստե­լով սկսեց գե­րան­դին սրել։ ­Լու­սա­բա­ցին հնձի էր գնա­լու։
Քիչ անց խուլ ոտ­նա­ձայն լսո­ւեց։ ­Թո­ւաց, թէ ներ­քե­ւում դու­ռը բա­խե­ցին։
— Ո՞վ է,- հնչեց ­Մօ­րու­քի ձայ­նը վե­րե­ւից։

Տա­նի­քի վրայ կանգ­նել էր տան­տէ­րը նախ­շուն վեր­մա­կը շուր­ջը հա­ւա­քած, գե­րան­դին ձեռ­քի մէջ։ ­Նա­յեց։ ­Լուս­նեակն իր տե­ղումն էր։ Ար­տե­նի սա­րը իր տե­ղումն էր, խրճիթ­ներն ի­րենց տե­ղում էին։ Այս մէ­կը իր եղ­բայր Օ­հա­նի տունն է։ ­Միւ­սը ­Մո­սէ Ի­մո­յի տա­նիքն է։ ­Տէր ­Քա­ջի դե­զը ստո­ւեր է նե­տել իր մա­րա­գի պա­տին։
Ա­հա եւ գիւ­ղի ­Խոտ­նո­ցը՝ մեծ քա­րով։
Դ­րան վրայ դար­ձեալ զարկ լսո­ւեց։
— Ո՞վ է,- իր հար­ցը կրկնեց ­Մօ­րու­քը՝ տա­նի­քից ներ­քեւ կռա­նա­լով։
Դ­րա­նը մի կին էր կանգ­նած։
— Իշխն­ձոր­ցի, դո՞ւ ես։
— Ես եմ, ­Մօ­րուք։ ­Գոր­ծով ե­լայ դուրս, դու­ռը իմ ե­տե­ւից փա­կո­ւեց։
— Ու­ժով հրիր։
Հ­րում եմ, չի բաց­ւում։ ­Սող­նա­կը ի­ջել է դրան վրայ։
Մօ­րուք ­Կա­րոն գե­րան­դին ձեռ­քին տա­նի­քից կռա­ցած նա­յում էր կնո­ջը՝ ­Մար­թա­յին։ Ի՞նչ էր մնա­ցել այդ հրե­ղէն հար­սից, որ դժո­ւա­րա­նում էր նոյ­նիսկ մի դուռ բա­նալ։ ­Մի՞­թէ այդ այն լեռ­նա­կան աղ­ջիկն է, ո­րին ին­քը ձիու մէջ­քին դրած փախց­րել էր ­Կե­պին սա­րի ա­մա­ռա­նո­ցից։
Սե­փա­կան դու­ռը փա­կո­ւել էր ի­րենց դէմ։
Ո՞վ պէտք է փա­կած լի­նէր, այն էլ այդ լուս­նեակ գի­շե­րին, այդ զմայ­լե­լի խա­ղա­ղու­թեան մէջ, երբ ­Մօ­րու­քը գե­րան­դին էր հե­սա­նում, որ շու­տով հնձի գնայ։
Ու ծանր մի տրտմու­թիւն ի­ջաւ եր­կու­սի վրայ, որ մի­գու­ցէ այդ դու­ռը յա­ւի­տեան է փա­կո­ւե­լու։

Մօ­րուք ­Կա­րոն հա­գաւ շո­րե­րը, ի­ջաւ բաց ա­րեց դու­ռը եւ գե­րան­դին ու­սին դրած գնաց հնձի։ ­Մին­չեւ ե­րե­կոյ հնձեց։ ­Հե­սա­նեց ու նո­րից հնձեց։ ­Յոգ­նած էր, դաշ­տից վե­րա­դար­ձաւ, գե­րան­դին կա­խեց պա­տից ու մտաւ օ­դան։ Վ­րա­յի շո­րե­րը հա­նեց, որ շո­գից չնե­ղո­ւի։ ­Կի­նը գնաց ճաշ բե­րե­լու, բայց փո­ղա­նից դա­տարկ ետ դար­ձաւ։

Դի­մա­ցի ձո­րա­կի մէջ ինչ-որ ան­ծա­նօթ մար­դիկ ե­րե­ւա­ցին, Եօ­թը հո­գի էին եւ դէ­պի ի­րենց կողմն էին գա­լիս։

— ­Կա­րօ, էդ մար­դիկ ե­կել են քեզ տա­նե­լու,- տագ­նա­պա­լի ազ­դա­րա­րեց ­Մար­թան ցածր ձայ­նով։ ­Մօ­րու­քը նա­յեց օ­դա­յի նեղ­լիկ լու­սանց­քից եւ ա­րագ նե­տո­ւեց հա­ցա­տուն։ Ինչ-որ բան էր ու­զում վերց­նել, բայց ետ դար­ձաւ եւ փո­ղա­նից ձիու կա­պը առ­նե­լով շտա­պեց դուրս։ ­Շեմ­քին չհա­սած դէ­մը կտրե­ցին,
Մար­թան ե­տե­ւից ձայ­նեց. «­Մօ­րուք, դու գնա՛ ի­րենց բա­րեւ տուր։ Ե­թէ քո բա­րեւն ա­ռան ու քեզ ձեռք տուին, վնաս չկայ, իսկ ե­թէ քո բա­րե­ւը չա­ռան՝ ու­րեմն հաս­տատ ի­մա­ցիր, որ ե­կել են քեզ տա­նե­լու»։
Կա­րոն մօ­տե­ցաւ, բա­րեւ տո­ւեց, բայց ոչ մէ­կը նրա բա­րե­ւը չա­ռաւ։

Ձին կանգ­նած էր պա­տի տակ։ ­Մար­թան մօ­տե­ցաւ եւ գլխի կա­մաց թափ տո­ւեց ձիու ե­րե­սին։ ­Ձին ըն­դոստ­նեց դէ­պի աղ­բիւ­րը։

Կա­րոն շար­ժո­ւեց ձիու ե­տե­ւից։
— ­Մենք քեզ հետ մի քիչ գործ ու­նենք, ո՞ւր ես գնում,- զգու­շաց­րեց նրանց պե­տը։
— ­Ձին աղ­բիւրն է, գնամ բե­րեմ, յե­տոյ գոր­ծի մա­սին կը խօ­սենք,- ա­սաց ­Կա­րոն։
Տե­սան, որ ան­զէն է, շա­պիկ վար­տի­քով եւ ձեռ­քին ձիու սանձ կայ, հա­մա­ձայն ե­ղան։
Մօ­րու­քը գնաց դէ­պի աղ­բիւ­րը։ ­Ձին տի­րոջ ոտ­նա­ձայնն առ­նե­լով ա­կանջ­նե­րը խա­ղաց­րեց։ ­Հա­զիւ էր կա­պը ձիու բե­րա­նը դրել, երբ ան­ծա­նօթ մար­դիկ մօ­տե­ցան աղ­բիւ­րին։
— Ինչ­պէ՞ս, դուք իմ ե­տե­ւից է՞ք գա­լիս,- ա­սաց ­Կա­րոն եւ ձեռ­նա­թա­թով անն­կա­տե­լի հա­րո­ւա­ծեց ձիու դնչին։ ­Սո­սէն խրտնեց ու փա­խաւ։
— ­Քու­ռը, քու­ռը,- բղա­ւեց սա­սուն­ցին եւ շտա­պեց ձիու ե­տե­ւից։

Ձին քա­ռատ­րոփ վազ­քով բարձ­րա­ցաւ քար­քա­րոտ բլու­րը, ո­րի վրայ գիւղն էր շին­ուած եւ սլա­ցաւ դէ­պի ­Խոտ­նո­ցի ձո­րը, մեծ քա­րի ուղ­ղու­թեամբ։

Այդ ձո­րը ու­ղիղ տա­նում էր դէ­պի Ա­րա­գա­ծի լան­ջե­րը։ ­Կա­րոն հետ­քը կորց­նե­լու հա­մար ճա­նա­պար­հին մտաւ ինչ-որ տուն, եւ հա­կա­ռակ կող­մից դուրս գա­լով, սլա­ցաւ ձիու ե­տե­ւից։ ­Սո­սէն ­Խոտ­նո­ցի մեծ քա­րի տակ կանգ­նած սպա­սում էր ի­րեն։ ­Հաս­նելն ու հեծ­նե­լը մէկ ե­ղաւ։ ­Մինչ մար­դիկ ուշ­քի կը գա­յին, թէ ի՞նչ կա­տա­րո­ւեց, ­Մօ­րուք ­Կա­րոն ար­դէն մօ­տե­նում էր Ծ­խով աղ­բիւ­րին։
Շատ թամ­բած ձիեր էր սան­ձել այդ ան­սանձ ֆի­դա­յին, բայց այս մէ­կը ան­թամբ էր եւ ան­սանձ, սա­կայն նոյն­քան հնա­զանդ իր կամ­քին, որ­քան մին­չեւ այդ ե­ղած բո­լոր նժոյգ­նե­րը։ Այն­պէս էր մտել ձիու ա­կան­ջը եւ այն­պի­սի հմտու­թեամբ էր վա­րում, մերթ իջ­նե­լով ձիու փո­րա­տակ, մերթ հա­կա­ռակ կող­մից բարձ­րա­նա­լով մէջ­քին ու նո­րից դէ­պի վար թե­քո­ւե­լով կպչում մերթ այս կո­ղին, մերթ այն կո­ղին, որ տե­սա­րա­նը թւում էր զար­մա­նա­լի ա­նի­րա­կան։ ­Մար­թան, հա­րե­ւան­նե­րը եւ շատ գիւ­ղա­ցիք, ո­մանք տա­նիք­նե­րին կանգ­նած, ո­մանք էլ հա­ւա­քո­ւած ­Խոտ­նո­ցի ձո­րում, զար­մա­ցած նա­յում էին այդ տես­լա­ցած ձիա­ւո­րի ե­տե­ւից, ո­րին բռնե­լու հա­մար դէ­պի ­Լեռ­նա­ձո­րի աղ­բիւրն էին վա­զում եօթ զի­նո­ւած մարդ։

— Չ­մօ­տե­նաք ինձ եւ չգաք իմ ե­տե­ւից,- լսո­ւեց ­Մօ­րուք ­Կա­րո­յի սպառ­նա­կան կան­չը հե­ռո­ւից եւ ինքն ու իր ձին կո­րան ա­րե­ւի վեր­ջին ճա­ռա­գայթ­նե­րից դա­տար­կո­ւած ո­լո­րապ­տույտ ձո­րի մէջ։
— ­Փա­խաւ մեր ձեռ­քից,- ա­սաց պե­տը յու­սա­հա­տօ­րէն կանգ առ­նե­լով եւ ար­մու­կը յե­նե­լով մի մթնած ժայ­ռի։

— Գ­նաց միա­նա­լու կոլ­խո­զից փա­խած­նե­րին,- ա­ւե­լաց­րեց նրա թի­կուն­քից վա­զող­նե­րից մէ­կը, զայ­րոյ­թից կրա­կե­լով ձոր­նի­վեր։

Կա­րոն, ի­հար­կէ, բան­դիտ­նե­րին չմիա­ցավ։ նա ի­րեն հա­մա­րում էր նպա­տա­կի մարդ եւ գնաց իր նպա­տա­կի ե­տե­ւից։

Ն.

FacebookTwitterOdnoklassnikiTelegramPrint
Լրահոս
Այցելություն ՀԱԵ Ֆրանսիայի Հայոց թեմ

ՀՅԴ Բյուրոյի անդամ, Ֆրանսիայի հայկական կազմակերպությունների համակարգող խորհրդի

02 Դեկտեմբեր 2025
Ալմելոյում կայացել է ՀՅԴ Հայ դատի Եվրո

ՀՅԴ Հայ դատի Եվրոպայի գրասենյակի նախաձեռնությամբ՝ նոյեմբերի 29-ին և 30-ին Ալմե

01 Դեկտեմբեր 2025
Խմբագրական. Փաշինեանի փարիրսեցիութիւնը

Հայաստանի հոգեւոր եւ ազգային կեանքի վերջին օրերի իրադարձութիւնները վկայում են

01 Դեկտեմբեր 2025
Պարզապես լինել տրոյական ձի

Ու հիմա, ինքնաարդարացման ճիգի մեջ, 26 տարվա հեռվից հանկարծ մտքի պայծառացումով

30 Նոյեմբեր 2025
Խմբագրական. Կենսունակ Պետութիւն․Աղբալե

Ազգային գաղափարախօսութեան շուրջ համախմբուած հասարակութիւնն է, դարձեալ ըստ Աղբա

29 Նոյեմբեր 2025
Հ.Մ.Ը.Մ.-«Ֆրանս»ի մարզաշակութային համ

Շաբաթ, 22 Նոյեմբեր 2025-ը այսուհետեւ իր յատուկ տեղը պիտի ունենայ Հ.Մ.Ը.Մ.ի տօն

28 Նոյեմբեր 2025
Սա մաքրվելու, ջրեր զուլալելու, թացը չո

Տարիներ հետո պատմաբանները Հայաստանի այս շրջանի մասին կգրեն, որ Արցախը հանձնած,

27 Նոյեմբեր 2025
Համընդհանուր վտանգ, համազգային դիմագրա

6. Եւ միւս կողմից ունենք այսպէս ասած՝ շւարած-սպասողական Սփիւռք, միաժամանակ մտա

27 Նոյեմբեր 2025
Խմբագրական. ԵՈՒՆԵՍՔՕ-ի Մէջ Մշակութային

Պարզ է, որ նման համաշխարհային նշանակութիւն ունեցող կառոյցներու մէջ ընտրութիւնն

27 Նոյեմբեր 2025
Խմբագրական. «Խաղաղութիւն»՝ վաճառքի հա

Այս համատեքստում կարեւոր է յատկապէս գիտակցել այն իրողութիւնը, որ այս ամէնը Զել

26 Նոյեմբեր 2025
Ծախողը, գնողը եւ զոհերը…

Եւրոպացի ժողովուրդները կանդրադառնա՞ն արդեօք, որ այս ընթացքով, իրենց ղեկավարներ

26 Նոյեմբեր 2025
Ազդեցության գործակալները, Բաքվից վերադ

«Ադրբեջանը, Ալիեւի վարչակազմը պետք է իմանա՝ ինքը ում հետ հանդիպել է, դրանք հայ

26 Նոյեմբեր 2025
Կրակի բռնկումը պատահական չէ

Մի քանի օր է, ինչ Տավուշի մարզում, Գեղարքունիքի մարզում հրդեհները մոլեգնում են

26 Նոյեմբեր 2025
Մենք ունենք մեկ թիրախ, դա այսօրվա այս

ԱԺ «Հայաստան» խմբակցության նախաձեռնությամբ այսօր՝ նոյեմբերի 26–ին, Ազգային ժող

26 Նոյեմբեր 2025
Սահմանադրութիւնը Գինի Չէ՛, Ո՛չ Ալ Հեղո

Ճարպիկի ու խորամանկի պատմուճան հագած՝ ան հպանցիկ անդրադարձաւ Արցախի փշոտ հարցի

26 Նոյեմբեր 2025
Ո՞վ Կը Քաղաքականացնէ Եկեղեցին

Ստեղծուած անիրաւ տագնապի սկզբնաւորութեան Նիկոլ Փաշինեան կը ծրագրէր ժողովրդային

26 Նոյեմբեր 2025
Ակնարկ. Լրացուցիչ Յայտարարութիւններ Եւ

Իսրայէլի իրականացուցած գործողութիւնները Հըզպալլայի կեդրոններու եւ պատասխանատու

26 Նոյեմբեր 2025
Հայաստանը վճարում է ամերիկյան հանրային

Ավելի կարևոր է, որ «Սպիտակ փաստաթուղթը» խեղաթյուրում է Հայաստանի Սահմանադրութ

25 Նոյեմբեր 2025
Ադրբեջանի իրական նպատակը ոչ թե խաղաղու

Արցախի ԱԺ նախկին փոխնախագահ, Արտաքին հարաբերությունների մշտական հանձնաժողովի ն

25 Նոյեմբեր 2025
ԱԺ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավորն

ՀՀ ԱԺ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավորներ Լիլիթ Գալստյանը, Աննա Գրիգորյանը,

25 Նոյեմբեր 2025
Բոլոր Նյութերը
Հետեվեք մեզ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
Ստացեք մեր լուրերը էլ.փոստով
Loading
ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ Հասցե՝ ՀՀ, ք. Երևան, Մհեր Մկրտչյան 12/1 Հեռախոս՝ (+374) 10 52 17 65, (+374) 10 52 18 74 Էլ. փոստ՝ [email protected]
© ARF Dashnaktsutyun- ARMENIAN REVOLUTIONARY FEDERATION Website by Web Development Company