ՀՅԴ
Հայ Յեղափոխական Դաշնակցություն պաշտոնական կայք arfd.am
Skip to content
ՀՅԴ

ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ

ՊԱՇՏՈՆԱԿԱՆ ԿԱՅՔ

  • ՄԵՐ ՄԱՍԻՆ
    • Պատմություն
      • Պատմական ակնարկ
      • Կարևոր իրադարձություններ
      • գործիչներ
    • Ծրագիր
    • Կանոնագիր
    • Ընդհանուր ժողովներ
    • Կազմակերպական կառույց
      • Հայաստան
        • Տարածքային կառույցներ
        • ԱԺ խմբակցություն
        • ՀՅԴ-ն գործադիրում
      • Արցախ
      • Կազմակերպական շրջաններ
      • Երիտասարդական/ուսանողական
    • Հիմնարկներ և գրասենյակներ
    • Ուղեկից միություններ
    • Միջազգային համագործակցություն
  • ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
    • Լրահոս
    • Հայտարարություններ
    • Հոդվածներ
  • ՄԱՄՈՒԼ
    • «Դրօշակ» պաշտոնաթերթ
    • Լրատվամիջոցներ
  • ՇՏԵՄԱՐԱՆ
    • Գրադարան
    • Տեսադարան
    • Ձայնադարան
    • Լուսանկարներ
    • Թանգարան
    • Արխիվ
  • ՀԵՏԱԴԱՐՁ ԿԱՊ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
    • Դաս
    • Նոր
  1. ԳԼԽԱՎՈՐ ԷՋ
  2. ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
  • Յօդուածներ

2018: Հայաստանի անհանգիստ 12 ամիսները

31 Դեկտեմբեր 2018
2018 թվականը աննախադեպ էր իրադարձությունների և ալեկոծումների ալիքով: Ապրիլ-մայիս ամիսներին Հայաստանում տեղի ունացած ժողովրդային հուժկու շարժումն ու նրան հետևած իշխանափոխությունը ստեղծեցին ներքաղաքական նոր իրավիճակ, որն ամրագրվեց դեկտեմբերի 9-ի խորհրդարանական ընտրություններով: «Ժողովրդական ոչ բռնի թավշյա հեղափոխություն» անվանումը ստացած այս աննախադեպ ընդվզումը փողոց հանեց հազարավոր մարդկանց, որոնք մերժեցին հին ռեժիմն ու նրա ստեղծած համակարգը: Թվում էր, թե աղքատության, արտագաղթի և հուսահատության մեջ գտնվող Հայաստանի հասարակությունն այլևս ի վիճակի չէ պայքարելու թվացյալ ուժեղ իշխանության դեմ, սակայն ավելի լավ ապագայի հույսն արթուն էր հայ հանրության մեջ և ընդվզումն աննախադեպ էր: Այս շարժման նախադրյալներն ու պատճառները, թերևս, հիմնականում սոցիալական էին, որը, իր հերթին, հետևանք էր Հայաստանում հաստատված օլիգարխիկ համակարգի, տնտեսության մենաշնորհային բնույթի, համակարգային կոռուպցիայի, պետական կառավարման համակարգի լճացման: Այս ամենը կիսաշրջափակման և չավարտված պատերազմի մեջ գտնվող Հայաստանի համար ստեղծել էին խիստ անբարենպաստ միջավայր, որը խոչընդոտում էր երկրի զարգացմանն ու բնակչության բարեկեցության բարելավմանը: Հանրության շուրջ 30 տոկոսը հայտնվել էր աղքատության մեջ, արտագաղթը միայն վերջին 10 տարիներին հատել էր 300 հազար մարդու սահմանը: Իշխանական լծակների և փողի միջոցով շարունակաբար կայացած ընտրությունները դժգոհության և անվստահության մթնոլորտ էին ստեղծել պետական իշխանության հանդեպ: Այս ամենը հանրությանն օտարել էր սեփական պետությունից, և հասարակությունը գտնվում էր պայքարի նոր առանցքի փնտրտուքում: Սահմանադրական փոփոխությունները, իրենց հերթին, նպաստավոր պայմաններ ստեղծեցին ժողովրդային շարժման համար: Փաստացի այն ծավալվեց նոր Սահմանադրությամբ նախատեսված կիսանախագահական համակարգից խորհրդարանական համակարգի անցման վերջնափուլում, իսկ առիթը՝ Հայաստանի երրորդ նախագահ Սերժ Սարգսյանի առաջադրումն էր վարչապետի պաշտոնում:

2018 թ. քաղաքական իրադարձությունները կարելի է բաժանել 4 հիմնական փուլերի՝

Խորհրդարանական համակարգին անցման փուլը (հունվար-ապրիլ)

Ժողովրդային շարժման փուլը (ապրիլ-մայիս),

Ազգային համաձայնության կառավարության գործունեության անցումային փուլը (մայիս-հոկտեմբեր),

Քաղաքական նոր վերադասավորումների և ՀՀ ԱԺ արտահերթ ընտրությունների անցկացման փուլը (նոյեմբեր-դեկտեմբեր):

Քաղաքական գործընթացների թոհուբոհում, Հայաստանն ու ողջ հայությունը նշեց և Հայաստանի Հանրապետության ստեղծման 100-ամյակը, տեղի ունեցան նաև մի քանի այլ կարևոր միջոցառումներ (Երևանի հիմնադրման 2800-ամյակ, Ֆրանկոֆոնիայի գագաթնաժողով), որոնք, սակայն, ինչ-որ տեղ ստվերվեցին քաղաքական փոփոխությունների ֆոնին. Հայաստանի հասարակությունն ու հայությունը ապրում էր վերափոխման մի ժամանակաշրջան, որը պայմանավորեց 2018 թ. հիմնական բովանդակությունն ու ընթացքը: Նույնիսկ Մարտի 1-ին, երբ ՀՀ գործող նախագահ Սերժ Սարգսյանը չեղյալ հայտարարեց հայ-թուրքական Ցյուրիխյան արձանագրությունները, հայ հանրությունն ու քաղաքական ուժերը, բացի Դաշնակցությունից, որ սկզբից մինչև վերջ պայքարեց այդ արձանագրությունների դեմ, գրեթե չարձագանքեցին այդ կարևոր իրադարձությանը:

Մարտի 2-ին Հայաստանի խորհրդարանը Մեծ Բրիտանիայում ՀՀ դեսպան Արմեն Սարգսյանին ընտրեց Հայաստանի նոր նախագահ: Վերջինի լիազորություններն ուժի մեջ մտան ապրիլի 9-ին, նույն օրը վերջացավ ՀՀ երրորդ նախագահ Սերժ Սարգսյանի պաշտոնավարման ժամկետը: Ապրիլի 17-ը նշանակվեց ՀՀ նոր վարչապետի ընտրության օր: Ահա այս մեկ շաբաթյա ժամակակահատվածը, երբ իրական իշխանական լծակը չուներ փաստացի պատասխանատու, լավագուն ձևով օգտագործվեց խորհրդարանական «Ելք» ընդդիմադիր դաշինքին մաս կազմող «Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցության կողմից: Դեռևս ամիսներ առաջ այդ կուսակցության ղեկավար Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարել էր, որ այդ անցումային մեկ շաբաթվա ընթացքում Հայաստանի իշխանությունը գտնվելու է փողոցում: Ի պատասխան՝ իշխող Հանրապետական կուսակցության գործիչները նշում էին, որ Հայաստանում իշխանության խնդիրը դեռ երկար ժամանակ լուծվելու է Մելիք Ադամյան փողոցի վրա գտնվող ՀՀԿ գրասենյակում: Մարտի 31-ին Փաշինյանը հայտարարեց փողոցային պայքարի սկզբի մասին, որը մեկնարկեց «Իմ քայլը» նախաձեռնությամբ: Փաշինյանը, քայլարշավ սկսելով Գյումրի քաղաքից, նպատակ ուներ խոչընդոտել Սերժ Սարգսյանի առաջադրմանը ՀՀ նոր վարչապետի պաշտոնում, որը դիտվում էր, որպես պաշտոնավարման փաստացի երրորդ շրջան: Ապրիլի 13-ին քայլերթի մասնակիցները հասան Երևան և սկսվեց փողոցային աննախադեպ պայքարի հուժկու ալիք: Փաշինյանը հայտարարում էր, որ կախված թե ինչքան մարդ կմիանա իրեն, համապատասխանաբար կբխեն հաջորդ քայլերը: Շարժմանը միացան դեռևս մարտին ձևավորված «Մերժիր Սերժին» նախաձեռնության ակտիվիստներն ու ուսանողությունը: Ապրիլի 17-ին Սերժ Սարգսյանը խորհրդարանի կողմից ընտրվեց ՀՀ նոր վարչապետ: Չկարողանալով խոչընդոտել ընտրության գործընթացը, Փաշինյանը հայտարարեց Հայաստանում «Ժողովրդական ոչ բռնի թավշյա հեղափոխություն» սկսելու մասին: Ակտիվիստները, հաջորդող օրերին, ձեռնարկեցին երթեր, փողոցների փակման ակցիաներ, պետական հաստատությունների շրջափակման գործողություններ: Նմանատիպ ակցիաներ սկսվեցին նաև հանրապետության այլ խոշոր քաղաքներում: Սփյուռքը ևս անմասն չմնած բողոքի գործողություններից:

Հանրահավաքները տեղափոխվեցին Հանրապետության Հրապարակ, որտեղ հավաքվեցին բազմահազար քաղաքացիներ՝ պահանջելով Սերժ Սարգսյանի հրաժարականը: Երկրում ստեղծված առճակատման լարված մթնոլորտում, ապրիլի 19-ին, ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն Մարմինը հանդես եկավ հայտարարությամբ: Բախումից խուսափելու, ժողովրդային շարժումն արդյունավերելու, առկա խնդիրները համախոհությաամբ լուծելու և ստեղծված իրավիճակը հանգուցալուծելու նպատակով, Դաշնակցությունը կոչ էր անում խորհրդարանում ներկայացված քաղաքական ուժերին, ՀՀ նորընտիր նախագահի հովանու ներքո՝ որպես պետության գլխի և սահմանադրության երաշխավորի, ստեղծել քաղաքական խորհրդակցությունների հարթակ:

Ապրիլի 21-ին Սերժ Սարգսյանը կոչով դիմեց Փաշինյանին՝ առաջարկելով անհապաղ նստել երկխոսության սեղանի շուրջ, որը համահունչ էր Դանակցության առաջադրած ճանապարհին: Սակայն, ապրիլի 22-ին, Երևանի «Մարիոթ» հյուրանոցում, Սարգսյան-Փաշինյան հրապարակային հանդիպումը տապալվեց՝ կողմերի անզիջողական կեցվածքի պատճառով: Նույն օրը ձերբակալվեցին շարժման առաջնորդներ, ՀՀ Ազգային ժողովի պատգամավորներ Նիկոլ Փաշինյանը, Արարատ Միրզոյանը ու Սասուն Միքայելյանը:

Ապրիլի 22-ին Դաշնակցությունը դիմեց հանրությանն ու քաղաքական ուժերին, կոչ անելով սթափ գնահատել իրավիճակը, զերծ մնալ ծայրահեղություններից և իրատեսական լուծումներ փնտրել: Իր սկզբունքային դիրքորոշումներին հավատարիմ՝ՀՅԴ-ն հայտարարեց երկխոսությանն ուղղված իր ջանքերը շարունակելու մասին:

Ապրիլի 23-ին նախապատրաստվում էր ՀՀ ԱԺ արտահերթ նիստ, որտեղ պետք է քննարկվեր ձերբակալված պատգամավորներին անձեռնմխելիությունից զրկելու հարցը, արդյունքում՝ նրանց կալանավորման ժամկետը հնարավոր կլիներ երկարաձգել:

ՀՅԴ Բյուրոյի ներկայացուցիչ Հրանտ Մարգարյանը, հանդիպելով վարչապետ Սերժ Սարգսյանին, կրկին հայտնեց փոխզիջումների անհրաժեշտության և ՀՅԴ-ի՝ միջնորդական պատրաստակամության մասին, նշելով, որ եթե ԱԺ-ում օրակարգ բերվի ձերբակալված պատգամավորներին անձեռնմխելիությունից զրկելու հարցը, ապա ՀՅԴ-ն, չի մասնակցի քվեարկությանը, եւ կպահպանի իր միջնորդական դերակատարությունը:

Նույն օրը Հրանտ Մարգարյանը մեկուսարանում հանդիպեց Փաշինյանին, որից հետո հանդես եկավ արտակարգ հարցազրույցով, մեկ անգամ ևս շեշտելով, որ Դաշնակցությունն ամեն ինչ անում է բախումը կանխելու, երկխոսությունը հաջողելու և լուծում գտնելու հարցում: «Մենք, իբրև Դաշնակցություն, համաձայն չենք ձերբակալություններին, նաև դեմ ենք, երբ վերջնագրերով են խոսում: Մենք հավատում ենք, որ անհրաժեշտ է երկխոսություն՝ հանուն երկրի ու ժողովրդի:

Պետք է կարողանանք սթափվել, առիթ տանք, որ այդ երկխոսությունը տեղի ունենա, լուծումը գտնվի ու երկիրը ցնցումների չտանենք:

Կարևոր է այսօր եւ այս պահին, որ ժողովրդային շարժումը շատ ավելի զգույշ լինի, սադրանքների չենթարկվի, խաղաղ բնույթը պահպանի, որպեսզի լուծման հնարավորություն ստեղծվի: Մենք ամեն ինչ անում ենք և այսպիսի ճիգ ու ջանքի մեջ ոչ անհատական ու ոչ էլ կուսակցական շահն է, որ խնդիր է: Երկիրն ու մեր ժողովուրդն է, որ հիմնական արժեք են, մենք դրան ենք հավատում և դա է, որ պետք է համոզում դարձնենք բոլորին, որ հանուն երկրի և ժողովրդի բոլորը պետք է զիջեն ինչ-որ բան, որպեսզի ելք գտնվի»,- նշում էր ՀՅԴ Բյուրոյի ներկայացուցիչը:

Ապրիլի 23-ի ձերբակալված պատգամավորներն ազատ արձակվեցին: Իսկ ՀՀ վարչապետ Սերժ Սարգսյանը հրաժարական ներկայացրեց, նշելով, որ կատարում է ժողովրդի պահանջը և վայր է դնում լիազորությունները:

Սերժ Սարգսյանի հրաժարականից հետո, Փաշինյանը կրկին առաջադրեց դեռևս ապրիլի 20-ին ներկայացված պահանջները՝ 1. Ժողովրդի թեկնածուին ընտրել ՀՀ վարչապետի ժամանակավոր պաշտոնակատար, 2. ձևավորել ժամանակավոր կառավարություն, 3. անցկացնել արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններ:

Դաշնակցությունն արձանագրեց, որ կատարված իրադարձությունները Հայաստանի զարգացման նոր փուլ սկզբնավորելու նախադրյալներ են ստեղծել, և անհրաժեշտ է երկխոսությամբ, համախոհությամբ ձևավորել այնպիսի քաղաքական օրակարգ, որը կընդգրկի երկրում անհրաժեշտ արագ բարեփոխումների ժամանակացույցն ու ճանապարհային քարտեզը։ «Պետք է շարունակել ժողովրդային շարժման բացառապես խաղաղ բնույթը, զուգահեռաբար հաշվի առնելով երկրում բնականոն կյանքի հաստատման անհրաժեշտությունը։ Ժողովրդային շարժումը պետք է շարունակի թույլ չտալ որևէ արտաքին միջամտություն մեր ներքին կյանքին և պայմաններ ապահովի առկա խնդիրները քաղաքական դաշտում լուծելու համար։ Հայոց Ցեղասպանության նահատակների հիշատակի օրվա նախօրեին համաժողովրդային այս ձեռքբերումը անհրաժեշտ է վերածել համազգային համախոհության, մեր Հայրենիքի թռիչքային զարգացման նոր ու հուժկու ազդակի»,-ասված էր հայտարարության մեջ:

Ապրիլի 24-ին, քաղաքական տարբեր գործիչներ, Ծիծեռնակաբերդի համալիրում խոսեցին նաև ծավալված իրադարձությունների մասին: Հրանտ Մարգարյանն, իր հարցազրույցներում, կրկին նշեց, որ ժամանակն է առիթն օգտագործել ժողովրդի դժգոհության իրական պատճառները վերացնելու, ճիշտ ծրագիր մշակելու, համախոհության մթնոլորտ ձեւավորելու և երկիրը արագ առաջ տանելու համար:

Միջազգային լրատվամիջոցների համար Փաշինյանի կազմակերպած մամուլի ասուլիսը լայն արձագանք ունեցավ: Փաշինյանը կրկին հաստատեց խաղաղ հեղափոխությունը շարունակելու և իր տրամաբանական ավարտին հասցնելու անհրաժեշտությունը: Անդրադարձ կատարվեց նաև Ռուսաստանի հետ եղած որոշ խնդիրներին: Հիմնական ուղերձն այն էր, որ բոլոր երկրների հետ կշարունակվեն բարիդրացիական հարաբերությունները:

Ստեղծված նոր իրավիճակում ակնհայտ էր, որ իշխանական Հանրապետական կուսակցությունը ցանկանում էր Հայաստանի նոր վարչապետ առաջադրել փոխվարչապետ Կարեն Կարապետյանին: Վերջինս հայտարարեց Փաշինյանի հետ բանակցություններից հրաժարվելու մասին, նշելով, որ երկխոսությունը չի կարող կայանալ միակողմանի պարտադրվող օրակարգով, լրագրողների մասնակցությամբ և Փաշինյանի կողմից մատնանշված անձանց հետ:

Ապրիլի 25-ին ՀՅԴ-ն հայտարարեց քաղաքական կոալիցիայից դուրս գալու մասին, նաև առաջրկելով իրավիճակը հանգուցալուծելու իր ծրագիրը. «Ազգային ժողովը պետք է ընտրի ժողովրդի վստահությունը վայելող վարչապետ, որի ձևավորած կառավարության մշակած պետության ներքին և արտաքին քաղաքականությունը ներառող ծրագիրը պետք է նպատակ հետապնդի.

ա) լիցքաթափել ներքաղաքական լարվածությունը,
բ) հաղթահարել քաղաքական ճգնաժամը,
գ) հստակ առաջնահերթություններ նախանշելով երաշխավորել կուտակված խնդիրների լուծումը,
դ) լիարժեք ժողովրդավարական պայմանների ապահովմամբ նախապատրաստել եւ անցկացնել արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններ»,-նշվում էր Դաշնակցության հայտարարության մեջ:

Հաջորդ օրը ՀՅԴ 3 նախարարներն ու երկու մարզպետները ներկայացրեցին իրենց հրաժարականի դիմումները:
Վարչապետի ընտրության խորհրդարանի հատուկ նիստը նշանակվեց մայիսի 1-ին:

Դաշնակցության ներկայացուցիչների և Փաշինյանի միջև կայացած հանդիպումից և կողմերի դիրքորոշումները հստակեցնելուց հետո, ապրիլի 27-ին Դաշնակցությունըհանդեսեկավնորնախաձեռնությամբ. «Մայիսի 1-ին կայանալիք ԱԺ նիստին ընդառաջ խորհրդարանական բոլոր խմբակցությունների մասնակցությամբ, համախոհաբար ձևավորել միասնական քաղաքական օրակարգ, համաձայնվել ժողովրդի վստահությունը վայելող միասնական թեկնածուի շուրջ, ով պետք է համախոհության հիման վրա ներկայացնի կառավարության համապատասխան կազմ և գործունեության ծրագիր»,-ասված էր հայտարարության մեջ:

Ապրիլի 29-ին, Դաշնակցությունը հայտարարեց, որ մայիսի 1-ին կայանալիք վարչապետի ընտրություններին կպաշտպանի Փաշինյանի թեկնածությունը, քանզի վարչապետի միասնական թեկնածուի և քաղաքական օրակարգի շուրջ համախոհությունը կարող է իրականություն դառնալ։

Ապրիլի 30-ին ԱԺ ՀՅԴ խմբակցության հետ հանդիպումից հետո ՀՅԴ Բյուրոյի քաղաքական ներկայացուցիչ Արմեն Ռուստամյանը և Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարեցին, որ իրենց մոտեցումների միջև լուրջ տարակարծություններ չկան:
Մայիս 1-ին, խորհրդարանում, Փաշինյանը չհավաքեց անհրաժեշտ ձայներ՝ ՀՀ վարչապետ ընտրվելու համար, չնայած, որ նրան սատարեցին նաև «Ծառուկյան» դաշինքն ու ՀՅԴ-ն:

Մայիսի 3-ին Նիկոլ Փաշինյանը ԱԺ «Ելք», «Ծառուկյան» և ՀՅԴ խմբակցությունների կողմից կրկին առաջադրվեց վարչապետի թեկնածու և մայիսի 8-ին, խորհրդարանի կողմից, ընտրվեց ՀՀ նոր վարչապետ:

Մայիսի կեսերին «Ելք» և «Ծառուկյան» դաշինքների ու ՀՅԴ-ի մասնակցությամբ ձևավորվեց Ազգային համաձայնության կառավարություն: Չնայած ՀՅԴ-ի պահանջներին, Փաշինյանի նոր կառավարության ձևավորման ժամանակ չստորագրվեց որևէ փաստաթուղթ, և կառավարություն կազմած ուժերը, ըստ էության, համաձայնության եկան միայն հունիսին ընդունված նոր կառավարության ծրագրի շուրջ:

Պետք է փաստել, որ Դաշնակցությունը խնդիր չէր դրել՝ մտնելու կառավարության մեջ և Փաշինյանին հայտնել էր այդ մասին, նշելով, որ պատրաստ է շարունակել աջակցությունը ՀՀ նոր իշխանություններին՝ առանց մաս կազմելու կառավարությանը: Սակայն, Փաշինյանի կողմից երկրորդ անգամ հրավեր ստանալուց հետո, Դաշնակցությունը մաս կազմեց կառավարությանը՝ նպաստելով անցումային այդ շրջանում երկրի և կառավարության կայունությանն ու բնականոն գործունեությանը: Դաշնակցությանը վստահվեցին ՀՀ տնտեսական զարգացման և ներդրումների ու ՀՀ գյուղատնտեսության նախարարությունները, նաև՝ Արագածոտնի և Գեղարքունիքի մարզպետների պաշտոնները:
Նոր կառավարության ծրագրի առանցքային կետերից էր արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունների անցկացումը, որը պետք է կայանար առավելագույնը մեկ տարվա ընթացքում՝ անհրաժեշտ նախապատրաստություններից և Ընտրական օրենսգրքի փոփոխություններից հետո: Մասնավորապես, նախատեսվում էր վերացնել ռեյտինգային ընտրակարգն ու անցնել լիարժեք համամասնական համակարգի: Նոր իշխանությունը հայտարարեց նաև, որ Հայաստանը շարունակելու է իր արտաքին քաղաքական ուղեգիծը և այս առումով որևէ փոփոխություն չի նախատեսում:

Փոփոխությունների այս ընթացքին զուգահեռ, Հայաստանի առջև ծառացել էին նաև մեծ ռիսկեր՝ թե՛ արտաքին և թե՛ ներիքին առումներով: Նախ, ժողովրդային շարժման իրական բնույթը, ի սկզբանե անկանխատեսելի էր: Շարժումը ասպարեզ եկավ մեկ հիմնական կարգախոսով՝ «Մերժիր Սերժին», որը չէր ցուցանում երկրի զարգացման ապագայի ճանապարհը: Եվ հենց շարժման սկզբնափուլում ահազանգներ հնչեցին՝ Հայաստանում գունավոր հեղափոխության հավանական ծավալման մասին, ինչը ենթադրում էր արտաքին քաղաքական կուրսի հնարավոր և վտանգավոր փոփոխություններ: Ակնհայտ էր, որ շարժումը ծավալվում էր արևմտյան տեխնոլոգիաներով, այն ղեկավարում էին արևմտամետ ուժերն ու գործիչները, որոնք նախկինում դեմ էին արտահայտվել Հայաստանի անդամակցությանը ՀԱՊԿ-ին և ԵԱՏՄ-ին: Աչքի առաջ ունենալով Վարաստանի և Ուկրաինայի սցենարները իրական վտանգ կար, որ Հայաստանը ևս կարող է ներքաշվել Արևմուտք-Ռուսատան, նաև Արևմուտք-Իրան հակամարտության մեջ: Արդյունքում Հայաստանը կներքաշվեր իրեն ոչ նպաստավոր հակամարտությունների մեջ, որի համար վճարված գինը կարող էր լինել Արցախը, ինչպես Վրաստանը վճարեց Աբխազիայով և Հարավային Օսեթիայով, իսկ Ուկրաինան՝ Ղրիմով:

Ակնհայտ էր, նաև, մեկ այլ բան. Հայաստանում արտաքին ուժերի միջամտությունները ակնառու էին, ինչը հիմնականում դրսևորվում էր տարբեր ՀԿ-ների և շարժումների, այդ թվում աղանդավորական, հակաեկեղեցական, ԼԳԲՏ համայնքի ներկայացուցիչների ակտիվացմամբ: Որ շարժումը կարող էր վերածվել հակառուսական պայքարի, շառ ռեալ էր և ռուսական կողմը ևս չէր թաքցնում իր մտահոգությունները: Դա էր պատճառը, որ կարճ ժամանակում տեղի ունեցան Փաշինյան-Պուտին մի քանի հանդիպումներ: Հասկանալի էր, որ Հայաստանի նոր իշխանությունները ևս գիտակցում էին, որ եթե արտաքին քաղաքականության մեջ տեղի ունենան փոփոխություններ, ապա հակազդեցությունը կլինի մեծ և վտանգավոր ելքով:

Երկրորդ կարևոր վտանգը Արցախյան ճակատում էր: Ժողովրդային շարժման օրերին, Արցախի ուղղությամբ, Ադրբեջանն ակտիվ զորաշարժեր էր իրականացնում, իսկ Նախիջևանի սահմանագծում ադրբեջանական ուժերը, չեզոք գոտում, առաջ էին շարժել իրենց ստորաբաժանումները՝ սպառնալից դիրքեր գրավելով Երևանը Հայաստանի հարավին և Արցախին կապող մայրուղու նկատմամբ: Ոչ հայանպաստ հայտարարություններով հանդես եկան նաև Հայաստանում ԱՄՆ դեսպանն ու ԱՄՆ նախագահի խորհրդականը:

Անորոշ էին Փաշինյանի մոտեցումները Արցախյան հարցի շուրջ, չնայած որ Դաշնակցության հետ տարբեր հանդիպումների ժամանակ ստացվել էին հավաստիացումներ՝ Արցախի և հայ-թուրքական հարաբերությունների հարցում ոչ հայանպաստ զիջումների չգնալու վերաբերյալ:

Երրորդ ռիսկը պայմանավորված էր ազգային կազմակերպությունների և ավանդույթների դեմ որոշակի ոտնձգություններով: Հատկապես ակտիվ պայքար սկսվեց Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի դեմ. հանդես եկավ «Նոր Հայաստան՝ նոր հայրապետ» նախաձեռնությունը, որը արժեզրկում էր Հայ առաքելական եկեղեցին ու հոգևոր դասին:

Չորրորդ խնդիրը, որ ծառացավ, բանակի բարձրաստիճան որոշ նախկին սպաների և ղեկավարների դեմ մեղադրանքների առաջադրումն էր, հատկապես ՀՀ պաշտպանության նախկին նախարար Միքայել Հարությունյանին ու ՀԱՊԿ գործող գլխավոր քարտուղար Յուրի Խաչատուրովին առաջադրված մեղադրանքները՝ Մարտի 1-ի գործով: Մեղադրանքներ առաջադրվեցին նաև այլ գեներալների, որոնք մեղադրվում էին տարաբնույթ չարաշահումների մեջ:
Մարտի 1-ի գործով, Հայաստանում սահմանադրական կարգը տապալելու մեղադրանքով, կալանավորվեց նաև ՀՀ երկրորդ նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանը:

Այս գործողությունները որոշակիորեն ընտրովի արդարադատության տպավորություն էին ստեղծում, քանզի Հայաստանում արատավոր համակարգը ձևավորվել էր դեռևս Լևոն Տեր-Պետրոսյանի ժամանակ, իսկ Մարտի 1-ի արյունալի դեպքերի համար մեղավոր էին երկու կողմերը, հետևաբար մեղադրանքները չէին կարող միակողմանի լինել:

Հինգերորդ խնդիրը դրսևորվեց, հատկապես օգոստոս-սեպտեմբերին՝ Երևանի ավագանու նախընտրական քարոզարշավի և նրան հաջորդող ժամանակահատվածում: Քարոզարշավը ստացավ աննախադեպ անհանդուրժողական բնույթ, «Իմ քայլը» դաշինքի քաղաքապետի թեկնածուն, նաև վարչապետ Փաշինյանն ու նրա կողմնակիցները, անհանդուրժողական հայտարարություններով և սպառնալիքներով, հասարակությանը բաժանեցին «սևերի ու սպիտակների», և ողջ քարոզարշավն անցավ ոչ թե ծրագրային դրույթների շուրջ, այլ «սևի ու սպիտակի» և անցյալի մերժման տրամաբանությամբ: Ընտրությանը մասնակցող Դաշնակցությունը և քաղաքական ուժերի մեծ մասը, բազմիցս հայտարարեցին, որ նման ձևով ընտրությունների անցկացումն անընդունելի է և երկրում համերաշխություն ստեղծելու փոխարեն կառուցվում են նոր բարիկադներ՝ գծվում նոր բաժանարարներ:

Երևանում, ստանալով ընտրությունների մասնակիցների 83 տոկոսի քվեն, Փաշինյանը հայտարարեց, որ ժողովուրդը ցանկանում է՝ ՀՀ ԱԺ արտահերթ ընտրություններն անցկացվեն 2018 թ. դեկտեմբերին և որևէ պատճառ չկա այն հետաձգելու համար:

Ակնհայտ էր, որ ժողովրդային ալիքի վերելքի պարագայում, Փաշինյանը ձգտում էր ընտրություններով ամրագրել իր դիրքերը՝ խորհրդարանում ստանալով հնարավոր առավելագույն աթոռներ:

Ուրվագծվում էր նաև այն, որ Փաշինյանը ցանկանում է միայն իր ղեկավարած ուժի միջոցով ձևավորել ապագա կառավարությունը, ձգտելով ձերբազատվել այլ պարտավորություններից:

Նման առիթ հանդիսացավ հոկտեմբերի 2-ին խորհրդարանում տեղի ունացած ՀՀ ԱԺ կանոնակարգ օրենքում փոփոխություններ կատարելու մասին օրինագծի քվեարկությունը: ՀՀԿ, «Ծառուկյան» և ՀՅԴ խմբակցությունները, ելնելով Հայաստանում ընթացքող փոփոխությունները Սահմանադրական ուղեծրում պահելու և Խորհրդարանի աշխատանքները խոչնդոտող ռիսկերը նվազեցնելու անհրաժեշտությունից, անցկացրեցին մի օրինագիծ, որով նախատեսվում էր հետաձգել Խորհրդարանի նիստի անցկացումը այն պարագայում, եթե նրա աշխատանքները խոչընդոտվեն:
Առիթն օգտագործելով Փաշինյանը կողմնակիցներին կոչ արեց հավաքվել Խորհրդարանի շենքի մոտ, նշված օրինագիծը հայտարարելով «հակահեղափոխական»: Նման պարագայում Դաշնակցությունը կառավարությունից հետ կանչեց պաշտոնյաներին, իսկ Փաշինյանը ժողովրդի առջև ցուցադրաբար ստորագրեց ՀՅԴ և ԲՀԿ բարձրագույն պաշտոնյաներին ազատելու փաստաթղթերը, ինչի իրավունքը չուներ՝ կարող էր միայն նման առաջարկություն ներկայացնել նախագահին: Ըստ էության, նշված օրինագիծը, բխում էր պետության և հենց Փաշինյանի շահերից, քանզի փակում էր անօրինական ճանապարհով խորհրդարանի արձակման հնարավորությունը: ՀՅԴ Բյորոյի քաղաքական ներկայացուցիչ Արմեն Ռուստամյանը հայտարարեց, որ նշված օրինագիծը նրա համար է, որ երկրում քաղաքական գործընթացներն ու փոփոխությունները տեղի ունենան Իրավունքի ուժով և ոչ թե Ուժի իրավունքով:

Վեցերորդ ռիսկը՝ արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունները դեկտեմբերին անցկացնելու գաղափարն էր: Փաշինյանը հայտարարեց, որ այդ ընտրությունները պետք է տեղի ունենան դեկտեմբերի 9-ին, քանզի երկրում տեղի են ունենում հակահեղափոխական գործընթացներ, որոնք կարող են վտանգել հեղափոխության ձեռքբերումները:
Դաշնակցությունը հանդես եկավ ԱԺ արտահերթ ընտրությունների շուտափույթ անցկացման դեմ, նշելով, որ ընտրություններից առաջ, կարճ ժամանակում, հնարավոր չէ իրականացնել Ընտրական օրենսգրքի և դրանից բխող իրավակարգի փոփոխություններ: Նման պրակտիկան կլինի հակաժողովրդավարական: Ակնհայտ էր, որ քաղաքական ուժերը դեռևս պատրաստ չէին այդ ընտրություններին և նրանց համար ստեղծվում էր անհավասար պայքարի դաշտ: Ըստ էության չէին իրականացվում ժողովրդային շարժման և ՀՀ կառավարության ծրագրի պահանջները, ըստ որոնց արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունները պետք է անցկացվեին՝ հատկապես Ընտրական օրենսգրքի փոփոխություններից, մասնավորապես՝ ռեյտինգային ընտրակարգը վերացնելուց հետո: Օրենսգրքի փոփոխությունների նախագիծը մշակվել էր դեռևս օգոստոս ամսին, և ակնկալվում էր, որ սեպտեմբերին այն կբերվի խորհրդարան: Սակայն կառավարությունը հապաղեց, և օրենսգիրքը, մասնակի փոփոխություններով, խորհրդարան բերվեց միայն հոկտեմբերին, որը սակայն չընդունվեց խորհրդարանի կողմից:

Նախընտրական քարոզչության համար մասնակից 11 ուժերն ունեին ընդամենը 12 օր և ընտրությունները ակնհայտորեն, տեղի էին ունենում անհավասար պայմաններում՝ ժողովրդային շարժման ալիքի, հասարակության զգացմունքայնության, ինչպես նաև Փաշինյանի և նրա թիմի կողմից անհանդուրժողականության և սպառնալիքների ֆոնի վրա: Արդյունքում, Փաշինյանի «Իմ քայլը» դաշինքը ստացավ ընտրողների շուրջ 70% քվեն, իսկ նրա կողքին, խորհրդարան անցան Լուսավոր Հայաստան և Բարգավաճ Հայաստան կուսակցությունները: Ըստ էության, խորհրդարանը զրկվեց ազգային ընդդիմադիր ուժերի ներկայությունից և ընդհանրապես իրական ընդդիմությունից: Առաջիկա պայքարը կծավալվի արտախորհրդարանական ընդդիմության առանցքի շուրջ: Երկրում ձևավորվեց մենիշխանության իրական վտանգ, որը նահանջ է ժողովրդավարությունից և կարող է հանգեցնել նոր ներքաղաքական բևեռացման: Իսկ վերը նշված բոլոր ռիսկերը մնում են առկա և կպայմանավորեն 2019 թվականի քաղաքական կյանքի բովանդակությունը: Հայաստանում բացառվեց հին արատավոր երևույթների վերադարձը, սակայն հանրության կենսամակարդակի բարձրացումը, սոցիալական արդարության հաստատումն ու արտաքին քաղաքական մարտահրավերները մնում են չլուծված: Իրական հեղափոխությունը դեռ առջևում է և նոր իշխանությունները կանգնած են իրենց խոստումներն իրականացնելու խնդրի առջեւ՝ իրենց ձեռքում ունենալով այն իրականացնելու իշխանական ամբողջ լծակները: Իշխանությունը պարտավորություն է սեփական ժողովրդի առջև և ոչ թե՝ առանձնաշնորհում: Հուսանք, որ 2019 թվականը կլինի կառուցելու, զարգանալու և համերաշխության տարի:

ԱՐՏԱԿ ՍԱՐԳՍՅԱՆ

FacebookTwitterOdnoklassnikiTelegramPrint
Լրահոս
Դաշնակցական անմահ նահատակը՝ Սարգիս Զէյ

(Առեւանգման քառասունամեակին առիթով) Տիգրան Ճինպաշեան 28 մարտ 1985-ի առաւ

08 Հուլիս 2025
Ազգային կառույցների, մասնավորապես Հայո

Հայաստանում 2018 թ. տեղի ունեցած, այսպես կոչված, «թավշյա հեղափոխությունից» հետ

08 Հուլիս 2025
Յայատարարութիւն Հ. Յ.Դ. Հարաւային Ամ

Հայ Յեղափոխական Դաշնակցութեան Հարաւային Ամերիկայի կազմակերպական կառոյցը իր 83-

08 Հուլիս 2025
Այս մարդիկ մեր երկիրն ու ժողովրդին տան

Այսօր Ազգային ժողովի լիագումար նիստերի դահլիճում տեղի ունեցած ծեծկռտուքը պատահ

08 Հուլիս 2025
Խմբագրական. Սահմանադրութեան Օրուան Հիմ

Սահմանադրութեան օրուան նշումին առիթով լոյսին պէտք է գային շատ մը հիմնական խնդի

08 Հուլիս 2025
ՀՅԴ Հայաստանի Երիտասարդական միության ա

Հուլիսի 5-ին՝ Սահմանադրության 30–ամյակի օրը, ՀՅԴ Հայաստանի Երիտասարդական միութ

05 Հուլիս 2025
«Դրօշակ»-ի Առաջնորդող. Լինել նախաձեռն

Հայ մարդու համար այլևս զարմանալի չէ, որ յուրաքանչյուր օր լսելու է երկրի վարչապ

05 Հուլիս 2025
Հավաք-քայլերթ՝ հաջակցություն Սամվել Կա

Այսօր՝ հուլիսի 4-ին Երեւանի Մաշտոցի պողոտայի «Սիզոնսի» այգում տեղի ունեցավ հավ

04 Հուլիս 2025
ՀՅԴ անդամներին և համակիրներին առանց որ

Այսօր վաղ առավոտից ՀՅԴ անդամներին և համակիրներին առանց որևէ հիմքի հրավիրում են

04 Հուլիս 2025
Պատրաստ ենք ցանկացած սցենարի

Դասական քաղաքական հետապնդում է. Կարծում եմ՝ հարց ու պատասխանի ընթացքում էլ դու

04 Հուլիս 2025
Օրուան հետքերուն հետ. Մի­ջազ­գա­յին հա

­Հա­յաս­տա­նի ներ­քա­ղա­քա­կան այ­լան­դակ ի­րա­վի­ճա­կի լոյ­սին տակ, մի­ջազ­գա

04 Հուլիս 2025
Վարչախմբի կողմից հետապնդվողներին աջակց

Վարչախմբի կողմից հետապնդվողներին աջակցելը բոլորիս պարտքն է։ Քաղբանտարկյալ Ս

04 Հուլիս 2025
Հայ Դատի յանձնախումբը Գանատայի պետութե

Հարցազրոյց Գանատայի Հայ Դատի յանձնախումբի Օթթաուայի գրասենեակի տնօրէն Սեւակ Պե

04 Հուլիս 2025
Մեծ, Գեղեցիկ Հաշուեցոյց․․․

Գլխապտոյտի մէջ է Աշխարհը, իր բիւրաւոր բնակիչներով։ Կացութիւնը յար եւ նման է

04 Հուլիս 2025
Լույս է տեսել ՀՅԴ պաշտոնաթերթ «Դրօշակ»

Ընթերցողին այսօրվանից ներկայացվող «Դրօշակ» պաշտոնաթերթի 6-րդ համարը հետաքրքրակ

03 Հուլիս 2025
Իրանն ու ՌԴ-ն քայլեր են ձեռնարկում Բաք

Թե՛ Իրանը, թե՛ Իսրայելը ծանր հարվածներ են հասցրել միմյանց, գործողությունները ժ

03 Հուլիս 2025
Իշխան Սաղաթելյանը Բրյուսելում հանդիպել

Աշխատանքային այցով Բրյուսելում գտնվող՝ ՀՅԴ Հայաստանի ԳՄ ներկայացուցիչ, ՀՀ ԱԺ պ

02 Հուլիս 2025
Գազայի հատվածում հրադադարի կայունությո

Թրամփը հայտարարել է, որ Իսրայելը համաձայնել է Գազայի հատվածում 60-օրյա հրադադա

02 Հուլիս 2025
Ակնարկ. Մաքրոնէն Քալլաս, Անցնելով Լաւր

Ֆրանսայի նախագահին, Ռուսիոյ արտաքին գործոց նախարարին եւ Եւրոպական Միութեան արտ

02 Հուլիս 2025
Բեմադրութիւն Եւ «Կանխում» Խաղարկութեան

Ֆրանսացի նախագահ Էմանուել Մաքրոնի զօրակցութիւնը Հայաստանի իշխանութիւններու կատ

02 Հուլիս 2025
Բոլոր Նյութերը
Հետեվեք մեզ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
Ստացեք մեր լուրերը էլ.փոստով
Loading
ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ Հասցե՝ ՀՀ, ք. Երևան, Մհեր Մկրտչյան 12/1 Հեռախոս՝ (+374) 10 52 17 65, (+374) 10 52 18 74 Էլ. փոստ՝ [email protected]
© ARF Dashnaktsutyun- ARMENIAN REVOLUTIONARY FEDERATION Website by Web Development Company