Նոր, հեղափոխական նախագծեր ու ծրագրեր այս կառավարությունը չունի
09 Հոկտեմբեր 2019 «ՀՀ 2020 թվականի պետական բյուջեի մասին» օրենքի նախագծով աճելու են բյուջեի եկամուտները, ծախսերը, ինչպես նաև դեֆիցիտը։Կառավարության կողմից հավանության արժանացած նախագիծը դեռ պետք է քննարկվի Ազգային ժողովում, հնարավոր են նաև որոշ փոփոխություններ:
Այդուհանդերձ, հաշվի առնելով այս պահի դրությամբ առկա նախագիծը, այնտեղ տեղ գտած ցուցանիշները, ՀՅԴ Բյուրոյի տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակի պատասխանատու, տնտեսագետ Սուրեն Պարսյանը նախ ընդգծեց.
«Յուրաքանչյուր բյուջեի նպատակի հիմքում երկրի զարգացումն ու ներառական աճն ապահովելը պետք է լինի:

Բայց բյուջեի այս նախագիծը, ըստ էության, ոչնչով չի տարբերվում նախորդ բյուջեներից: Նույն տրամաբանությունը մնացել է: 2020թ. բյուջեի նախագծում անփոփոխ է մնացել նաև մեր տնտեսական զարգացման ցուցանիշը. ինչպես 2019թ.-ին, այստեղ ևս նախատեսված է, որ 2020թ.-ին ունենալու ենք 4,9 տոկոս տնտեսական աճ:
Տնտեսական հեղափոխություն կամ կենսամակարդակի կտրուկ աճ մենք այդ ցուցանիշով չենք ապահովելու:
Անշուշտ, շատ կարևոր աճեր են նախատեսված առանձին ուղղություններում: Խոսքը նպաստների, կենսաթոշակների, աշխատավարձերի մասին է, բայց դրանք չեն կարողանալու լուրջ հեղափոխական զարգացում ապահովել մեր երկրի համար:
Այս ամենի հետ մեկտեղ, 2020թ. պետական բյուջեով նախատեսված չեն այնպիսի միջոցներ, որոնք թույլ կտան զարգացնել տնտեսությունը, ապահովել եկամուտների վերաբաշխումը: Մասնավորապես՝ հարկեր/ ՀՆԱ հարաբերակցությունն ավելանալու է ընդամենը 0,3 տոկոսի չափով»,-«Փաստի» հետ զրույցում ասաց տնտեսագետը՝ շեշտելով, որ այդ ցուցանիշը լուրջ մտահոգությունների տեղիք է տալիս:
«Այսինքն, ստվերի կրճատումը, ըստ էության, բավականին փոքր է լինելու, կարելի է ասել՝ ընդհանրապես չի լինելու:
Նման ցուցանիշներով մենք, բնականաբար, տնտեսական հեղափոխություն չենք անելու: Տեսեք՝ այս տարվա բյուջեով նախատեսված կապիտալ ծախսերը, որոնք կազմում են 220 մլրդ դրամ, 2019թ. առաջին կիսամյակի տվյալներով թերակատարվել են 74 տոկոսով:
Այսինքն, կապիտալ շինարարական ծրագրերը, ըստ էության, կառավարությունը ձախողել է: Եվ այս երևույթը շարունակվելու է նաև 2020 թվականի համար:
Այս կառավարությունը պատրաստ չէ, կարողունակ չէ լուրջ կապիտալ ծրագրեր իրականացնել:
Մեծ հաշվով, չկա այն թիմը, որը կստանձնի այդ պատասխանատվությունը:
Առհասարակ կապիտալ շինարարության ծրագրերը աճ են ապահովում հաջորդ տարիների համար:
Ձախողելով 2019թ. բյուջետային քաղաքականության կապիտալ ծախսերի բաժինը, մենք վնաս ենք հասցնում նաև 2020թ. տնտեսական զարգացմանը»,-ասաց Սուրեն Պարսյանը՝ նկատելով, որ նշված բոլոր խնդիրները, դրանցից բխող հետևանքները ձնագնդի էֆեկտով ավելի են մեծանում:
«Եթե ուզում ենք մեր բյուջետային քաղաքականությունն արդյունավետ լինի, ոչ թե պետք է միայն գլուխ գովենք, ասենք՝ տեսեք՝ ինչքան հարկեր ենք հավաքել, այլ պետք է ցույց տանք, թե որքա՞ն արդյունավետ ենք կարողացել ծախսել գումարները և ի՞նչ արդյունքներ ենք ստացել:
Այս երկու գործոնները իրար հետ համալիր կապի մեջ են, և պետական քաղաքականությունը պետք է ուղղված լինի այս երկու գործոնների` եկամուտների ու ծախսերի արդյունավետ կազմակերպմանը: 2020թ. բյուջեի մեջ այս մեխանիզմներն ու այդ ամբողջ գործիքակազմը բացակայում է»,-նշեց մեր զրուցակիցը:
Իսկ արդյո՞ք կային այլ պատկեր արձանագրելու հնարավորություններ:
Տնտեսագետը նշում է. «Եթե այս կառավարությունը վերափոխեր տնտեսական քաղաքականությունը, նոր թիմով նոր քաղաքականություն մշակեր և չշարունակեր նախորդ իշխանություններից մնացած նեոլիբերալ քաղաքականությունը, իհարկե, հնարավոր կլիներ:
Բայց այս կառավարությունը գնաց ծայրահեղ լիբերալ մոտեցումների. մասնավորապես՝ առաջարկեց եկամուտների համահարթեցում, խոշոր բիզնեսի հարկերը կրճատեց և այլն:
Մեկուկես տարվա հիմնական գործիքակազմը հարուստներին հարստացնելու և նրանց ավելի մեծ աջակցություն տրամադրելուն է ուղղված:
Փիլիսոփայությունն այն է, որ հուրուստներն ավելի հարստանալով՝ կհարստացնեն ու կպահեն երկիրը: Սա սխալ և անարդյունավետ մոտեցում է:
Որևէ երկրում այդ միջոցով զարգացում չի եղել և մեզ մոտ ևս բացառություն չէ»:
Ծախսերի աճը, տնտեսագետի խոսքով, պայմանավորված է մի քանի հանգամանքներով, որոնց թվում է աշխատավարձերի, նպաստների, կենսաթոշակների բարձրացումը:
«Բացի այդ, 2020թ.-ին նախատեսված է մարել շուրջ 700 մլն դոլարի արտաքին պարտք, որը սպասարկելու համար գումարներ են հարկավոր:
2020թ. պետական բյուջեով ևս նախատեսված է շուրջ 430 մլն դոլարի չափով գումար հատկացնել արտաքին պարտքի մարմանը:
Սա նշանակում է, որ այս բյուջեով ևս առաջնահերթ է համարվելու պետական պարտքի սպասարկումը:
Ըստ էության, փորձում են կառավարելի դարձնել. նոր պետական պարտքեր, նոր ծրագրերի համար գումարներ չեն ցանկանում վերցնել:
Սա վկայում է, որ հետաքրքիր, նոր, հեղափոխական նախագծեր ու ծրագրեր այս կառավարությունը չունի, որոնց համար անհրաժեշտ կլիներ փոխառություն վերցնել:
Կենսամակարդակի բարձրացման առումով լուրջ ցուցանիշներ կամ գնահատումներ ևս դրված չեն այս բյուջեում:
Այդուհանդերձ, լուրջ խնդիր կա գնաճի կառավարելիության հարցում. տնտեսական քաղաքականություն պետք է վարել ոչ թե կախված գնաճից, այլ ելնելով տնտեսական տրամաբանությունից և օրինաչափություններից»:
Տնտեսագետը առանձնացրեց նաև մի շարք առաջնարհերթություններ, որոնց մի մասը չի արտացոլվել նաև բյուջեում.
«Կառավարությունը պետք է քայլեր ձեռնարկեր, օրենսդրական փոփոխություններ իրականացներ՝ թուլացնելու մենաշնորհային դիրքերը և այդ տնտեսվարողների գործունեության ընթացքում ստացված եկամուտները վերաբաշխել տնտեսության մեջ:
Հայաստանում կան մեծ գումարներ, որոնք բաշխվում են մի խումբ անձանց միջև, այնինչ մեզ պետք է եկամուտների վերաբաշխում ապահովել:
Իսկ ամենակարևոր խնդիրներից մեկն այն է, որ պետք է փոխել հարկային քաղաքականությունը և վերադառնալ պրոգրեսիվ հարկային քաղաքականության. մեծ շահույթ ստացողներն ավելի շատ շահութահարկ պետք է վճարեն, ինչը թույլ կտա, որ եկամուտները վերաբաշխվեն:
Սա էլ իր հերթին կապահովի տնտեսության դինամիկ և ներառական զարգացումը, մինչդեռ այս պահին փոքր և միջին բիզնեսը մեծ խնդիրներ ունի:
Այն չի կարողանում մրցակցել խոշորի հետ, քանի որ տնտեսական քաղաքականությունն ուղղված է խոշորի գործունեության պաշտպանությանը»:
ԱՆՆԱ ԲԱԴԱԼՅԱՆ