ՀՅԴ
Հայ Յեղափոխական Դաշնակցություն պաշտոնական կայք arfd.am
Skip to content
ՀՅԴ

ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ

ՊԱՇՏՈՆԱԿԱՆ ԿԱՅՔ

  • ՄԵՐ ՄԱՍԻՆ
    • Պատմություն
      • Պատմական ակնարկ
      • Կարևոր իրադարձություններ
      • գործիչներ
    • Ծրագիր
    • Կանոնագիր
    • Ընդհանուր ժողովներ
    • Կազմակերպական կառույց
      • ՀՅԴ Բյուրո
      • Հայաստան
        • Գերագույն մարմին
        • Տարածքային կառույցներ
        • ԱԺ խմբակցություն
        • ՀՅԴ-ն գործադիրում
      • Արցախ
      • Կազմակերպական շրջաններ
      • Երիտասարդական/ուսանողական
    • Հիմնարկներ և գրասենյակներ
    • Ուղեկից միություններ
    • Միջազգային համագործակցություն
  • ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
    • Լրահոս
    • Հայտարարություններ
    • Հոդվածներ
  • ՄԱՄՈՒԼ
    • «Դրօշակ» պաշտոնաթերթ
    • Լրատվամիջոցներ
  • ՇՏԵՄԱՐԱՆ
    • Գրադարան
    • Տեսադարան
    • Ձայնադարան
    • Լուսանկարներ
    • Թանգարան
    • Արխիվ
  • ՀԵՏԱԴԱՐՁ ԿԱՊ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
    • Դաս
    • Նոր
  1. ԳԼԽԱՎՈՐ ԷՋ
  2. ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
  • ՀՅԴ Հայաստան
  • Հարցազրույցներ

Պետությունը պետք է իր կարգավորիչ գործառույթն իրականացնի

25 Փետրվար 2019 Կառավարության ծրագրի գաղափարական հենքի, դրանում սոցիալ-տնտեսական զարգացմանն ուղղված լուծումների և այլ առկա խնդիրների մասին Yerkir.am-ը զրուցել է ՀՅԴ Բյուրոյի տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակի ծրագրերի համակարգող, ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն մարմնի կողմից ձևավորված մասնագիտական հանձնաժողովի անդամ Թադևոս Ավետիսյանի հետ:

- Ձեր կարծիքը կառավարության ծրագրի ընդհանուր գաղափարական հենքի մասին:

- Նախ նշեմ, որ կառավարության ծրագրով, գաղափարական հենքի իմաստով, առանձին հղում է կատարված «Իմ քայլը» դաշինքի նախընտրական ծրագրին, ինչը տրամաբանական է։ Պետք է նաև արձանագրենք, որ «Իմ քայլը» դաշինքի նախընտրական ծրագիրը ուրվագծված քաղաքական հենք չունի, և սա բացատրվում է նրանով, որ նրանք ժամանակակից մոտեցումներով են առաջնորդվում, և ըստ նրանց` այլևս «իզմ»-երը հնացած են, որևիցե «իզմ»-ի՝ սոցիալիզմի, լիբերալիզմի, նեոլիբերալիզմի մոտեցումներ չունեն և չեն հարում ինչ-որ հստակ ուղղության։ Սա, կարծում եմ, թյուր կարծիք է, և այսպիսի հիմնավորումն ավելի շատ մանիպուլյատիվ բնույթ ունի, քան իրական, և դա է պատճառը, որ կառավարության ծրագրում մենք չենք տեսնում դրված նպատակների, առաջ քաշված խնդիրների և բերվող հավաքական լուծումների համահունչություն կամ համապատասխանություն։ Ավելին` որոշ դեպքերում նույնիսկ կան կոնկրետ հակասություններ, և դրանք այս գաղափարական ոչ հստակ ձևակերպումների հետևանք են: Ծրագիրը, ըստ էության, դառնալով առավելապես ունիվերսալ` տարբեր գաղափարախոսություններից վերցված լուծումներով, նաև կտրվում է իրականությունից, քանի որ պետության կառավարության ծրագիրը զարգացման ժամանակ պետք է ունենա առանձնահատկություններ, որոնք գալիս են օբյեկտիվ վիճակից, ձևակերպված մարտահրավերներից, որոնք ծառացած են երկրի առջև, և այս ունիվերսալ մոտեցումները, որ նաև շատ դեպքերում ականջահաճո են և ձևակերպման մեջ բոլորի համար ընդունելի, արդեն իրականացման ժամանակ դառնում են ոչ իրատեսական։ Սա խնդիր է, որը մենք, ընդհանուր առմամբ, արձանագրել ենք։ Ամփոփելով` պիտի ասեմ, որ, ի վերջո, մենք չենք արձանագրում հստակ գաղափարական հենք, քաղաքական հիմադրույթների փոխլրացնող ամբողջություն, որոնք ի զորու կլինեն ապահովել ծրագրի կատարումը, հիմնական նպատակների՝սոցիալական, տնտեսական, իրագործումը, որոնք վերաբերում են տնտեսական զարգացմանը, բնակչության եկամուտների և կյանքի որակի աճին, աղքատության և գործազրկության կրճատմանը, ի վերջո, սոցիալական լարվածության թուլացմանը, ինչի մասին հեղափոխության կամ, այսպես ասենք, ժողովրդային շարժման օրերից հայտարարվել է այսօր իշխող քաղաքական ուժի կողմից։

- Սոցիալական ներառականության տեսանկյունից` բավարա՞ր են ծրագրում առկա հիմնական նպատակադրումները և թիրախները։

– Պիտի փաստենք, որ սոցիալական և տնտեսական ոլորտները փոխշաղկապված են, և սրանց նպատակադրումներն ու լուծումները միասին պատկերացում պիտի տան, թե ինչ զարգացման մոդելով ենք մենք առաջ գնում, քանի որ կան տարբեր մոդելներ։ Աշխարհի բազմաթիվ երկրներ, որոնք նախկինում ավելի ազատական տնտեսակարգի կողմնակից էին, վերջին շրջանում հետևողականորեն մեծացնում են պետության դերը, պետության սոցիալական դրական պարտավորությունները և իրենց մոդելները մոտեցնում սոցիալական շուկայական տնտեսական կարգին։ Անկախացումից ի վեր` Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ հստակ ամրագրված է, որ Հայաստանը պետք է ունենա սոցիալական շուկայական, տնտեսական կարգ, այսինքն` ոչ լիբերալ, ոչ ազատական և ոչ բացառապես շուկայական։ Սահմանադրությունը հստակ սահմանում է, որ կառավորությունը կամ պետությունը պետք է ստանձնի արժանապատիվ կյանք ապահովելու` քաղաքացիների իրավունքի իրացումը պետական տարբեր քաղաքականություններով, աջակցության ձևերով, պետական մասնակցությամբ: Բնականաբար, նաև նախանշված են այն հիմնական ուղղությունները, որոնք պետք է լինեն կառավարության գործառույթներում և պարտավորությունների շրջանակներում: Ճիշտ է, կառավարության ծրագրի վերաբերյալ առանձին չափորոշիչներ չկան սահմանված, թե ինչ բովանդակություն, կառուցվածք պետք է այն ունենա, բայց Սահմանադրությունն այսքանով արդեն իսկ ուրվագծում է` անկախ նրանից` կառավարությունը իրեն կհռչակի հեղափոխական, հերթական ընտրություններով եկած, թե` արտահերթ, պարտավոր է իր ծրագիրը և գործառույթները նախ բխեցնել Սահմանադրության համապատասխան պահանջներից: Իհարկե, մենք չունենք կառավարության ծրագրի առանձին բովանդակության վերաբերյալ սահմանումներ և մանրամասներ, բայց քննարկվող ծրագիրը, որն արդեն հաստատվել է և մեր 5 տարվա զարգացման տեսլականը պիտի պարունակի, ցավոք, չունի բավարար ցուցանիշներ և թիրախներ, որոնցով հնարավոր կլինի ի սկզբանե հասկանալ, թե նախ` մենք ուր ենք գնում, նաև` ժամանակի մեջ, այսինքն` ըստ հաշվետու տարիների: Երկրորդ` նաև միջանկյալ արդյունքները գնահատելու հնարավորություն տա, այսինքն` տարեկան կտրվածքով հասկանանք` արդյո՞ք մեր դրած նպատակը, որն ընդունելի էր, իրագործում ենք համարժեք քայլերով, նկատի ունեմ`չենք շեղվել, հետ չենք ընկել: Վերջապես երրորդ` երբ կառավարությունն իր գործունեության շրջանն ավարտում, և մենք մտնում ենք նախընտրական փուլ, պետք է նաև հնարավորություն ունենանք օբյեկտիվորեն հասկանալի ու պարզ ձևով տալու գնահատականներ`ինչքանո՞վ հաջողեց այս կառավարությունը, ինչքանո՞վ էին պոպուլիստական խոստումները, ինչքանո՞վ դրանք կատարվեցին կամ չկատարվեցին, այդ չկատարվածները նաև օբյեկտի՞վ էին, թե՞ ոչ: Այսպիսի գնահատումներն են, որ հնարավորություն կտան ժողովրդավարական երկրում գնահատելու կառավարության ծրագիրը և քաղաքական ուժերին տալու իրենց քվեն: Հակառակ դեպքում `պարզ է, որ ցանկացած քաղաքական ուժ, որը մանավանդ մեծ վստահությամբ`78% քվեով գալիս է իշխանության, կունենա գայթակղություն, որ եթե նույնիսկ դատարկ թուղթ էլ ներկայացնի` որպես ծրագիր, միևնույն է, այն կհաստատվի: Այս դեպքում ունենք մեկ քաղաքական ուժի սահմանադրական մեծամասնություն, մեկ ուժի ձևավորած կառավարություն, և այս պարագայում գայթակղությունը կա: Սա հարված է ժողովրդավարությանը, սոցիալ-տնտեսական զարգացմանը, քանի որ պատասխանատվության այդչափ «լղոզումը» և պատասխանատվության այդչափ անորոշ դարձնելը նշանակում է`ուր էլ հասնենք, կգնահատվի, որ նորմալ է, տեղ ենք հասել: Այսինքն`եթե 1% էլ գործազրկության մակարդակը կրճատենք, որևէ մեկը չի կարող ասել, որ կառավարության ծրագիրը չկատարվեց, որովհետև այնտեղ գրված է`կկրճատվի գործազրկության մակարդակը:

– Կառավարության ծրագրում թվային ցուցանիշների սակավությունն արդյո՞ք կնպաստի ծրագրի չիրագործման դեպքում կառավարության` պատասխանատվությունից խուսափելուն, եթե հաշվի առնենք նաև վարչապետի ու կառավարության անդամների հայտարարությունները:

– Փաստացի ունենում ենք առավելագույնս նվազեցված պատասխանատվություն և առավելագույնս մեծացված հնարավոր հայեցողություն: Ստացվում է, որ դարձյալ աշխատելու է «Ուժեղի մոտ միշտ էլ թույլն է մեղավոր» բանաձևը: Այսինքն` գործող իշխանությունը խոստումներով հավաքում է քվեներ, սակայն իրականում անում է քայլեր իր հայեցողությամբ, և վաղը մեղադրվելու է ժողովուրդը, մարդը, որը չի կարողացել լուծել իր սոցիալական խնդիրները, և դա երևում է հենց այդ թիրախների ոչ ամբողջականությունից: Օրինակ` 5% տնտեսական աճի կողքին դրված է աղքատության հետևողական կրճատման նպատակադրում, որ էապես կրճատվելու է գործազրկությունը, աղքատությունը և այլն: 5% տնտեսական աճով հնարավոր չէ ապահովել բավականաչափ աշխատատեղեր, որի արդյունքում կունենանք գործազրկության մակարդակի կրճատում և տնտեսական աճ, մանավանդ այն պարագայում, երբ հարկեր-համախառն ներքին արդյունք հարաբերակցությունը ընդհանրապես թիրախավորված չէ: Նշեմ նաև, որ սոցիալական ոլորտին ուղղվող ծախսերի և մեր ՀՆԱ-ի հարաբերակցությունը գրեթե 2 անգամ զիջում է տնտեսապես զարգացած երկրների ցուցանիշին, և այս ուղղությամբ որևէ թիրախավորում չկա: Ընդհակառակը`կան պետության գործառույթները հնարավորինս կրճատելու, պատվիրակելու և սոցիալական ծախսերը հարաբերականորեն կրճատելու նպատակադրումներ: Օրինակ`կառավարության ծրագրում նպատակները վերցվում են սոցիալական տիրույթից, այսինքն` սոցիալ-ժողովրդավարական զարգացմանը համապատասխան մոդելի նպատակներ են, բայց լուծումները լինում են լիբերալ և նեոլիբերալ. ապավինելու են բացարձակապես ազատ շուկայի անտեսանելի ձեռքին` համարելով, որ ազատ պայմանները, ազատ շուկան բավարար են, որպեսզի և՛ տնտեսությունը զարգանա, և՛ եկամուտները բարձրանան…

– Գուցե մեր կառավարությանը հաջողվի՞ լիբերալ, նեոլիբերալ մոտեցումներով իրականություն դարձնել ծրագրի նպատակադրումները:

– Այդ նպատակադրումները հնարավոր չէ լուծել բացառապես շուկայական և բացառապես նեոլիբերալ մոտեցումներով, քանի որ եթե նույնիսկ համարենք, որ բացառիկ երկիր ենք, բավական է մեր զարգացման պատմությունը նայենք. 30 տարի Հայաստանի Հանրապետությունում առկա է եղել տնտեսական աճ, եղել է նույնիսկ երկնիշ տնտեսական աճ: 5% տնտեսական աճը միշտ էլ բավարարված է եղել մեր երկրում, սակայն, զուգահեռաբար, չենք ունեցել սոցիալական խնդիրների էական լուծումներ, ընդհակառակը` ունեցել ենք քրոնիկ գործազրկության բարձր մակարդակ, ծայրահեղ աղքատություն, ծնելիության անկում, ժողովրդագրական խորացող խնդիրներ: Այլ կերպ ասած`տնտեսական աճը բավարար չէ մեր` սոցիալական այսքան շատ խնդիրներ ունեցող ու փոքր երկրի համար, որպեսզի ունենանք հստակ համոզում, որ այդ լուծումները չեն ուշանա, եթե նույնիսկ հաշվի չառնենք այն, որ այդ մոտեցումները, մեր կարծիքով, չեն համապատասխանում Սահմանադրությանը, նաև` «Զարգանալ` չզիջելով» սկզբունքին, որն առաջ է քաշում ՀՅԴ-ն` որպես մեր զարգացման մոդելի հիմնական կարգախոս: Կարծում ենք, որ հենց սա է բխում մեր աշխարհաքաղաքական մարտահրավերներից ու այն վիճակից, որ, ուզենք, թե չուզենք, ունենք` փոքր տնտեսություն, շրջափակված տարածք, բնական ոչ հարուստ պաշարներ, պատերազմական իրավիճակ և տարածաշրջաններ, որոնք ավելի խոցելի են, քան մեծ ու խոշոր քաղաքները: Այստեղ ինչքան էլ ազատականացնես շուկայական մուտքը, ներդրողը չի անի ներդրումներ: Սա պարզ է, քանի որ նա ունի հստակ որոշելու 2 խնդիր` սպասվելիք շահույթի չափը և ռիսկերը: Հենց այստեղ պետք է շատ կոնկրետ լինի պետության դերը: Սա կարևոր օրակարգ է: Միաժամանակ արձանագրենք, որ աշխարհաքաղաքական մարտահրավերներն անտեսված են կառավարության ծրագրում, այն դեպքում, երբ հենց դրանց վրա պիտի կառուցված լիներ:

Մենք ունենք Արցախի Հանրապետության հստակ տնտեսական ներուժը: Եթե արդյունավետ տնտեսական ինտեգրման մեխանիզմները կիրառվեն, միաժամանակ 2 հանրապետությունների տնտեսության համար կարող է լինել և՛ աճի խթանման գործոն, և՛ ներքին պահանջմունքները բավարարելու մեծ հնարավորություն տարբեր մթերքներով, նաև` արտահանման մեծ պոտենցիալ: Վերջապես, մենք պիտի ապավինենք ներքին ներդրումներին` իմանալով`միայն ազատ շուկայական պայմանների ապահովմամբ դեռևս հնարավոր չի մեծաքանակ ներդրումներ ունենալ:

– Ի՞նչ դերակատարում պետք է ունենա պետությունը հանրային կյանքում:

– Այդ դերակատարումը վերացական չպետք է լինի, այն պիտի արտահայտվի սոցիալական և տնտեսական աջակցության կոնկրետ ծրագրերով: Աջակցություն ասելով` հասկանում ենք գումար, որը պիտի նախատեսված լինի պետական բյուջեով, և, բնականաբար, եկամուտները պիտի ավելանան: Սա է տարբերակը:

Սոցիալական պետությունը պիտի կարողանա արդար բաշխել ստացված եկամուտները, որպեսզի հնարավորություն ստեղծի կրճատելու աղքատության մակարդակը: Հենց այստեղ է, որ պետությունը պիտի իր կարգավորիչ գործառույթն իրականացնի, ոչ թե ասի`եղունգ ունես, գլուխդ քորի, իսկ թե չունես, ինքդ քեզ մեղադրի, այսինքն` ես պայման եմ ստեղծել, և սա է բանաձևը`գնացեք, աշխատեք: Սա լսելով` մարդը չի կարող մինչև վերջ իրացնել սեփական խնդիրը, քանի որ մարդիկ տարբեր են: Բոլորը գործարարներ չեն ծնվում և չեն դառնում, բոլորը չեն կարող բիզնես ստեղծել: Մարդկանց տիպ կա, որ ինչքան էլ պետությունը խանգարի, միևնույն է, նա մարտնչող է և կստեղծի հնարավորություններ` հասնելով որոշակի հաջողությունների: Մի մասն էլ ավելի պահպանողական է և ռիսկի չի դիմում: Կան նաև աշխատաշուկայում անմրցունակ անձինք` հաշմանդամություն ունեցողները, ծայրահեղ աղքատները, որակավորում կամ կրթություն չունեցողները: Պետությունը պիտի կանգնի այս մարդկանց կողքին: Սա, կարծում ենք, շատ կարևոր է, քանի որ այս իմաստով ուրվագծվում է պետության դերը: Բավարար չէ ազատ, կոռուպցիայից զերծ մրցակցային պայման ստեղծել, դա չի հանգեցնելու սոցիալական խնդիրների այնչափ լուծմանը, որչափ սպասումներ արդեն իսկ առաջացել են հասարակության շրջանում: Եթե այս սպասումները չիրականանան, նոր հիաթափության ալիք կբարձրանա` իր բոլոր հետևանքներով:

Զրուցեց Մայա Ավետիսյանը

FacebookTwitterOdnoklassnikiTelegramPrint
Լրահոս
Մայիսի 9-ի խորհուրդը և նշանակությունը

«Մեր ժողվուրդը տեսավ 2020 թվականի 44-օրյա ճակատարամարտի հետևանքները, Արցախի

09 Մայիս 2025
Խրոխտ Շուշիի Ազատագրման Յիշատակին

«Շուշին եւ ազատագրուած տարածքը կը ներկայանան իբրեւ հայ ազգային ռազմավարութեան

09 Մայիս 2025
Շուշին ազգային վերազարթոնքի խորհրդանիշ

Արցախում Եռատոն է, հպարտության եւ հաղթանակի տոն։ 1992-ին Շուշիի հաղթական ազատա

09 Մայիս 2025
Միջոցառում՝ «Շուշի. վերադարձ լինելու է

Մայիսի 8-ին «Անի Պլազա» հյուրանոցի «Անի» սրահում տեղի ունեցավ Շուշիի ազատագրմա

09 Մայիս 2025
33 Տարի Առաջ` Այսօր. Հերոսական Սխրանքն

ԱՍՊԵՏ ՄԱՆՃԻԿԵԱՆ Մայիս 9-ը եռատօն է, նուիրուած` համաշխարհային երկրորդ պատերա

09 Մայիս 2025
Խմբագրական. Եռատօնի Վերաիմաստաւորման Հ

Եռատօնը խորհրդանշող օրուան նշումը նորագոյն հանգամանքներով բոլորովին նոր խորհրդ

08 Մայիս 2025
Շուշին հանդիսանում է հայ ժողովրդի քաղա

ՀՀ ԳԱԱ Պատմության ինստիտուտի Արցախի պատմամշակութային ժառանգության և արդի քաղաք

08 Մայիս 2025
Դիվանագետների համահայկական խորհրդի հայ

Մայիսյան եռատոնը հայ ժողովրդի նորագույն պատմության պանծալի էջերից է, հայկական

08 Մայիս 2025
Այն ինչ այսօր կատարվում է ժամանակավոր

«Շատ բարդ է ինձ համար այսօր խոսելը։ Մի քանի բան ուզում եմ փոխանցել ՝մեկը պատմա

08 Մայիս 2025
Ամեն ինչ անելու ենք, որ, այո՛, այդ վեր

«Շատ կարևոր է այսօր վերաիմաստավորել, արժևորել Շուշիի ազատագրման օրը և խորհուրդ

08 Մայիս 2025
Ժտէյտէ-Պաուշրիէ-Սատ Շրջանի Քաղաքապետակ

Երեքշաբթի, 6 մայիսին «Շաղզոյեան» կեդրոն այցելեցին Ժտէյտէ-Պաուշրիէ-Սատ շրջանի ք

08 Մայիս 2025
Պատասխան ես տալու ամեն բառիդ, ամեն քայ

Փորձեմ առանց էմոցիայի Հերթական անգամ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավորները

08 Մայիս 2025
Ուաշինկթընի Քաղաքային Խորհուրդը Ընդուն

Մայիս 6-ին, Ուաշինկթընի քաղաքային խորհուրդը միաձայնութեամբ ընդունեց >բանաձեւ մ

08 Մայիս 2025
Մեր համազգային պահանջատիրութեան յետքայ

ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹԵԱՆ 110-ՐԴ ՏԱՐԵԼԻՑԻ ԱՌԻԹՈՎ Եթէ պէտք է իրերն իրենց անւամբ կ

08 Մայիս 2025
Ցաւակցագիր

ՀՅԴ Բիւրօն խոր վիշտով իմացաւ ընկ. Նազարէթ Սապունճեանի մահուան գոյժը։ Այս տխ

07 Մայիս 2025
ԱՄՆ-Իրան բանակցութիւններու դժուար ընթա

Օմանի միջնորդութեամբ տեղի ունեցող բանակցութիւնները ԱՄՆ-ի և Իրանի միջև այժմ կը

07 Մայիս 2025
էժան միջոցներով չեն կարող մեզ շեղել

Այն ենթադրությունը, թե պետք է ՀՀ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանին անվստահություն հայտ

07 Մայիս 2025
Կառավարությունից պահանջում ենք միջոցնե

Արցախցիների իրավունքների պաշտպանության խորհուրդը Արցախի մշակութային ժառանգությ

07 Մայիս 2025
Օգտակար խորհուրդ Հայաստանի Հանրապետութ

Վերջերս Հայաստանի Հանրապետությունն անսովոր որոշում կայացրեց՝ վարձելով ամերիկյա

06 Մայիս 2025
Համիլթընի մէջ տեղի ունեցաւ Հայոց Ցեղաս

Կազմակերպութեամբ Համիլթընի Ս. Մարիամ Հայաստանեայց Առաքելական եկեղեցւոյ եւ ՀՅԴ

06 Մայիս 2025
Բոլոր Նյութերը
Հետեվեք մեզ
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
Ստացեք մեր լուրերը էլ.փոստով
Loading
ՀԱՅ ՅԵՂԱՓՈԽԱԿԱՆ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ Հասցե՝ ՀՀ, ք. Երևան, Մհեր Մկրտչյան 12/1 Հեռախոս՝ (+374) 10 52 17 65, (+374) 10 52 18 74 Էլ. փոստ՝ [email protected]
© ARF Dashnaktsutyun- ARMENIAN REVOLUTIONARY FEDERATION Website by Web Development Company