Տարադրամի փոխանակման կետերին ևս մղում են փողոցային առևտրի
13 Մարտ 2019 Վերջերս, առանձին հրապարակմամբ, անրադարձել էինք փողոցային առևտրին վերաբերող բազմաթիվ առկա խնդիրներին: Այս խնդիրները շարունակում են չլուծված մնալ՝ չնայած պատասխանատու պատկան մարմինների գործողություններում պարբերաբար դրսևորվող որոշակի ակտիվությանը:Առիթներ ունեցել ենք նաև ներկայացնել մասնագիտական տեսակետներ և անհրաժեշտ հիմնավորումներ՝ հարկային համակարգում նախաձեռնված փոփոխությունների վերաբերյալ: Ամփոփ գնահատմամբ՝ այս շարքի փոփոխություններով նախատեսվում են բարձր և ցածր եկամուտ ունեցողների համար հարկման հավասար պայմաններ: Նվազագույնի է հասցվում հարկային քաղաքականության սոցիալական բաղադրիչը՝ առաջանցիկ ավելանալու են բարձր եկամուտ ունեցողների իրական եկամուտները և համապատասխանաբար նվազելու է նրանց հարկային բեռը: Արդյունքում դեպի պետական բյուջե նվազող հարկային մուտքերի փոխհատուցումն էլ պետք է ապահովեն հիմնականում փոքր ձեռնարկատերերը և սպառողները, այսինքն՝ ողջ հանրությունը, որի հարկային համընդհանուր բեռն էլ հետևողականորեն ավելանալու է:
Այս տրամաբանությամբ է նախաձեռնվում նաև տարադրամի փոխանակման կետերի համար սահմանված պետական տուրքի թռիչքային ավելացումը՝ 60 անգամ (տարեկան 50 հազար դրամից դառնալու է 3 միլիոն դրամ):
Հայաստանում գործող շուրջ 230 փոխանակման կետերը հիմնականում փոքր ձեռնարկատերերինն են, որոնց տնտեսական գործունեությունը մեկ ուղղությամբ է՝ ֆինանսական շուկայում միջինից բարձր տնտեսական ռիսկով: Եկամտաբերության մակարդակով էլ բազմակի անգամ զիջում են ֆինանսական շուկայում նմանատիպ ծառայություններ մատուցող բազմագործառութային խոշոր սուբյեկտներին, ասենք օրինակ առևտրային բանկերին:
Եվ այսպիսի շուկայական պայմաններում փոխանակման կետերը, տարվա յուրաքանչյուր աշխատանքային օրվա համար, իրենց եկամուտներից միջինը շուրջ 13 հազար դրամ պետք է վճարեն՝ միայն որպես պետական տուրք:
Փաստորեն, առաջարկվող այս փոփոխության հետեւանքով փոխանակման կետերի այլընտրանքը մեծ չէ.
– սնանկացում և տնտեսական գործունեության դադարեցում, որը մեր գնահատմամբ, իրականում լինելու է հիմնական հետեւանքը,
– օրինական դաշտից վերջիններիս տնտեսական գործունեության տեղափոխում անօրինական դաշտ՝ օբյեկտիվորեն անտանելի հարկային բեռից խուսափելու համար:
Իրականում այս երկու տարբերակից յուրաքանչյուրի պարագայում տարադրամի փոխանակման շուկայում անխուսափելիորեն ունենալու ենք.
– տնտեսական գործունեության այս տեսակի գերկենտրոնացում խոշորների ձեռքում,
– տարադրամի փոխանակման ծառայություն մատուցողների թվի էական կրճատում՝ շուկայական առկա բարձր մրցակցության խիստ սահմանափակմամբ,
– գնվող և վաճառվող արտարժույթի փոխարժեքների տարբերության շեշտակի ավելացում, որից առաջին հերթին տուժելու են այն բազմահազար քաղաքացիները և նրանց ընտանիքները, ովքեր ապրում են արտասահմանից ստացվող արտարժույթի փոխանցումների հաշվին:
Պակաս կարևոր չէ նաև օբյեկտիվ մեկ այլ հանգամանք, ըստ որի, այս փոփոխության հետեւանքով, ներկայումս գործող փոխանակման կետերում ինքնազբաղված և զբաղված հարյուրավոր քաղաքացիներ, պարտադրված են լինելու օրինական աշխատանքն ու վաստակը կորցնել և այն փոխարինել աղքատության նպաստով:
Կամ աշխատել ստվերային շուկայում՝ դրանից բխող բոլոր ռիսկերով: Սրա հետեւանքով, իհարկե, կձևավորվի փողոցային առևտրի մի նոր ոլորտ, որն արդեն երկար ժամանակ թողել էինք անցյալում: Բնականաբար պետական ստուգող մարմինների համար աշխատանքի նոր դաշտ կբացվի՝ իրենց պատժիչ գործիքներով կսկսեն ջանասիրաբար պայքար մղել այս բացասական երեևույթի դեմ, որը մեր երկրում տարածված էր 90-ական թվականներին:
Այսքանով նույնիսկ ակնհայտ է դառնում, որ նախաձեռնված այս փոփոխությունը ևս, լայն իմաստով, չի կարող ունենալ դրական տնտեսական արդյունք: Այն անխուսափելիորեն հանգեցնելու է սոցիալական բացասական մի շարք հետևանքների, որոնք դեռ երկար ժամանակ առարկայորեն զգալու են շարքային բազմաթիվ քաղաքացիներ:
Թադևոս Ավետիսյան
ՀՅԴ Բյուրոյի տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակի
ծրագրերի համակարգող, տնտեսագետ